Tjågnorisjåkkåtj - vada?

Hej. Nu bär det av igen. Vandrar utan planering men jag har tänkt passera Tjågnorisjåkkåtj. Skall man satsa på att vada den nere i dalen eller kan man hålla högre upp. Är bron över Miellätno borta för alltid?//Roland

Det är inte lätt att säga vad som är bäst om jokken ser alltför arg ut för att vadas mittpå och snöbryggan ser lömsk ut. Jag provade att traska ner till Rapaälven och vada den precis där den flyter ihop med älven. Jokken breder ut sig något här och är relativt beskedlig, botten består av grovt grus och småsten. Vadet var lätt, men det är möjligt att jag hade tur vid det tillfället. Annars kan man alltid gå upp till glaciären och testa där, men det har jag själv ingen erfarenhet av. Någon annan som vet?

Det beror ju som sagt väldigt mycket på vädret. Förra året vadade vi jokken uppe vid, den då töade, snöbryggan. Men det var knappt. Vi hade konstant regnfall flera dagar i rad, vilket gjorde att jokken var hög, grumlig och väldigt strid. Med säkerhetslina tog vi oss dock över på bredaste stället, men egentligen tror jag att det hade varit säkrare att vada nere vid sjön. Jag är tveksam till att det skulle gå bättre längre uppströms.

Japp, som jag fattat det så är bron borta för alltid, eller iaf tillsvidare. På http://www.fjallen.nu kanske du kan hitta någon officiell person som kan bekräfta det.

För två år sedan hade vi stora problem att ta oss över Tjågnåris. Snöbryggan var raserad och det var omöjligt att ta sig över annat än vid utloppet, där det gick ganska smidigt men var drygt knädjupt.
I fjol skuttade vi över samma jokk som om det inte vore någonting alls, trots dåligt väder och flera dagars regn. Den är lynnig denna jokk men är man lite van att vada är den inget problem. Den är också relativt kort och därför lätt att vänta ut, dvs vattenståndet ändrar sig ganska mycket på bara några timmar.

Tänkte skutta över den igen i år men denna gång i stekande sol! :)

/Björn

Vid stigen!

Förra året vadade jag Tjågnorisjåkkåtj på det breda stället vid stigen, c:a hundra meter nedströms stället där snöbryggan brukar vara, utan några större problem (strax under knäna som djupast och inte allt för svår ström). Det var i första veckan i september och det var ju osedvanligt varmt och blött i Sarek den perioden. Visserligen var dagen före och förmiddagen samma dag som vadet relativt regnfri så det kan ju ha varit värre både dagarna före och senare i veckan.
Som alltid, det går inte att avgöra för än man står där och ser hur det ser ut just den dan.

Läs gärna min berättelse från vandringen i höstas på min hemsida: http://fjallen.get.to under rubriken "Sarek 01" eller min vandring 1990 då jag passerade jåkken på snöbron, rubrik "Sarek 90"
bild16.jpg

Roland! ha en trevlig vandring!!
MVH ///Claes
[Ändrat av cnygardh 2002-07-17 kl 15:56]

Fler vadställen..

Hösten 2003 vadade jag ett par hundra meter nedströms stigen. Vadet ligger i första rejäla böjen nedanför fallen alldeles innan branten ner mot Rapadalen. På västsidan finns en liten tjärn. Jokken delar sig här i tre armar. Det är inte särskillt djupt och man tar sig lätt fram med hjälp på bankarna.

karta06.gif

böjen syns bra på kartan vid den grova ekvidistansen nedanför den röda fördvägen som passerar jåkken där stigen kommer fram. Har hittat en bild på just det vadet på nederländaren Rogier Schoutens hemsida, http://131.155.238.45/~rogier/hiking/index.htm, bilden hittar du här: http://131.155.238.45/~rogier/hiking/sarek2004/medium/Sarek(2004) 108.jpg

///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofa Möjligt att vada Rissajåhkå? Fjällvandring 7
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg