Tiveden

Tanken är att vi ska upp och vandra och upptäcka Tiveden nu i påsk. För mig är detta ett nytt område och vad jag förstått är det förbud mot tältning inne i själva nationalparken. Så jag antar att det bästa är att att campera utanför själva parken och sedan göra dagsturer in. Är det någon som har några bra tips på platser att campera på utanför parken och vad får man inte missa när man besöker Tiveden?

Jag har själv använt vindskyddet Kölnavattnet som utgångspunkt några gånger.
Denna länk går till en beskrivning över Betrgslagsledens sydligaste etapp. Du hittar vindskyddet ungefär mitt på kartan. En fördel med detta är att man kan köra bil nästan ända fram.

http://www.regionorebro.se/download/18.724c468b1182ced9fb280002047/Bergslagsleden_17_sv.pdf

Vill du ha fler kartor över Bergslagsleden finns de som pdf-filer till höger på denna sida

http://www.regionorebro.se/blameny/naturfriluftsliv/bergslagsleden.4.56b8d98510eec17014d8000383.html

HåkanF

Det här med förbud mot tältning har ju diskuterats förut, och jag tycker att vi var ganska eniga om att bivy och tarp inte borde anses som tält, är det är därför ok att övernatta i området bara man inte tältar.

Själva nationalparken är väldigt liten. Finns mycket att se i Tiveden, utanför parken. Men har man aldrig besökt nationalparken finns ett stort värde för det.

Käringaudden vid den stora sjön Trekanten är ett riktigt smörigt ställe att slå upp sitt tält. Platt "ren" mark i motsats till det mesta i Tiveden. Nära parkeringen vid Vitsand och nära in i nationalparken. I parken har du lilla och stora Trollkyrka, Junker Jägares sten, Stenkälla, tillrättalagda slingor att flanera på.

Själv tycker jag dock att det "riktiga" Tiveden är bortom parken, folktomt och vilt. Österämten och Västerämten nära Kölnavattnet som majjen skrev om, och alla andra mer svårtillgängliga små sjöar i Tiveden. I Fagertärn finns röd näckros, men det är lite tidigt för den. Det finns mycket vägbommar, både sådana som finns i verkligheten och som bara finns på kartan. Kolla kartor. Ofta bäst att ställa bilen någonstans och variera vandring längs stigar, stiglöst och timmervägar.

Inlägget om att det går bra att sova i nationalparken bara man använder tarp eller bivy istället för tält tycker jag man ska bortse från. Själva parken är liten, ligger lättillgängligt från parkeringen vid Vitsand och de flesta förstår nog intentionen bakom det tältförbudet. Några sjöar ingår i Sveaskogs fiskekort. Jag har fått en del abborre i Tivedens sjöar, men det mesta har varit smått.

Här lite från Naturvårdsverket om parken: http://www.naturvardsverket.se/Att-...och-andra-fina-platser/Nationalparker/Tiveden

Raskesven

Tack för ala tipsen, har rekat lite på kartan och har nog fått lite överinspiration då det verkar finnas mycket att se i Tiveden.

Ett tips för de som är i trakterna är att åka ner till Granvik och vandra FÖS växtvandring som både är trevlig och lärorik och man får upleva många olika naturmiljöer på en kortare sträcka.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg