Titanskridsko

Kanske en gammal nyhet? Lätta är de hur som helst, och dyra. Leta efter titanskridskon på Litepac (www.litepac.com)
De har även två superlätta ryggsäckar, lite små kanske men som sagt lätta. Jag kör själv med multisport-varianten.

Mvh Raymond Bergmark (som helt saknar koppling till företaget ifall någon undrar)

Skridskorna av titan kostar 4500 kr, alltså ca 3000 kr dyrare än motsvarnade i stål och de väger 435 g/st inkl. skate bindning ca 180 g lättare än motsvarande med stålskena. Alltså ca 17 kr /g viktminskning. Men å andra sidan så finns den bara med Salomon Pilot bindning, så viktminskningen kanske äts upp av att man måste ha sådana kängor. Men det kanske finns andra fördelar med titan också.

Justerbarhet?

Titanskridskon var uppe här på forumet tidigare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8831 Jag sätter fortfarande frågetecken för slipbarhet och justerbarhet av bindningen i sidled. På LitePac uppges längden 50 cm vilket är bättre än 55 som det stod i Utemagasinet i förfjol höstas.

Vore kul om någon som åkt på dessa kan delge lite erfarenheter.

Är Titanlegeringen hårdare än normala skridskoskenor i stål? Att komma under 438 gram per skridsko inklusive bindning kan inte vara någon omöjlighet med stålskena heller om man bantar aluminiumprofilen och tar bort lite material från stålskenan. Kolla t ex Bo Gustavssons glappskridskor http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17406

Thure

Verkligen??

"Världens lättaste långfärdsskridsko med skena i titan från Örnalp. Skridskon väger endast 435 g/st inkl. skate bindning."

Mina grillor väger ju 370g/st inkl. bindning, och då slipper man dessutom den värdelösa skidbindningen.

Fast dom kanske menar att det är den lättaste skridskon i världen som kommer från Örnalp? Mina kommer från Södermalm.

/Bo

Halvfärdig

Att bara byta ut stålet i skenan mot titan ger liten verkan då aluminiumplattan på en standard skridsko väger mer en stålskenan. Bindningen är då inte medräknad.

En viktoptimerad skridsko helt i titan borde kunna göras under ett kvarts kilo, kanske rent av under 200 gram.

Detta kanske är något för viktoptimerare:

http://www.t-blade.com/

Jag vill minnas det var en artikel i Göteborgsposten om att Västra Frölundas spelare prövade denna typ av skridskor.
För er som inte orkar öppna länken kan berättas att det är en hockeyskena med tillhörande hållare. Hockeyskenan är inte som vanliga skenor gjorda i ett stycke stål/titan utan består av en glasfiberstomme (närmare bestämt "glass fibre resin" vad det nu är) med en tunn kontaktyta av en hård stållegering, den sitter skruvad i en hållare som även den är gjord i glasfiber . Man borde alltså kunna formgjuta (eller hur de nu tillverkar hållaren) en långfärdsskridskoöverdel med integrerad hållare som man sedan skruvar på en stomme med den speciella skenan.
Kan nog bli väldigt lätt.

-Palle

Glass fibre resin

"Glass fibre resin" är inget annat än dåligt hanterad teknikanska. Glass fibre talar bara om för oss att armeringen är vad vi helt enkelt kallar glasfiber. Den kan i engelskspråkig litteratur även kallas fiberglass, f/g eller diverse andra kombinationer av ord, stavningar och förkortningar av orden glas och fiber. Resin är sedan samlingsnamnet för det bindemedel som används tillsammans med armeringen vid framställningen av produkten. Det kan vara polyester, epoxi eller i princip vad som helst annars med användbara mekaniska egenskaper som det går att baka in glasfiber i. "Glasfiberarmerad plast" kanske kan räcka så länge?

Re: Halvfärdig

pby; sa:
En viktoptimerad skridsko helt i titan borde kunna göras under ett kvarts kilo, kanske rent av under 200 gram.

Vad jag vet har titan högre densitet än aluminium (det är alltså tyngre), men fördelen är att eftersom det är hårdare kan det göras tunnare med samma hållfasthet.

Tittar man på köksprylar så är titankastruller i de flesta fall tyngre än aluminium i samma storlek. Fast titankastrullerna är lättare än de i rostfritt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Titanskridsko? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg