Hej du.
Kan ju tipsa om att vandra på Store Mosse, om du inte redan har gjort det. Min favorit är att gå söder om väg 151, från Kittlakull mot Lilla Lövö och Lövö. Missa för allt i världen inte att gå den långa spången till Lilla Lövö. Men det finns mycket att se och göra där: ett stort fågeltorn vid Kävsjön, som alltid är öppet, ett Naturum strax intill som har öppet söndagar tror jag, ett gömsle där man kan titta på örnarna som matas, en handikappled till Svartgölen, och inte minst då dom spångade leder som finns över hela mossen. Som nationalpark så finns det mycket skyltning om växter, djur och geologi. Jag tror att det är tältningsförbud i nationalparken.
Paddla. Härån är fin, rinner ihop med Lagan nere i Hörle. Kanoter och kajaker finns bland annat här: svenarum.com
Lyngemadssjön, strax öster om Hokasjön, norr om Hok. Sjön har med sina närområden nyss blivit naturreservat, mycket vackert område att bara gå omkring i. Branta klippor runt sjön, och i sjön. Tilloppet, Hästgångsån, har en dramatisk ravin, med en grotta.
Dramatiska raviner 2: Skurugata, öster om Eksjö. En lång ravin som på sina ställen är 50 meter hög, har jag för mig. Man går nere i skuran. Vandringsled går förbi tror jag, vet inte vilken dock.
Munkaleden, mellan Nydala och Byarum, är fin. Särskilt delen mellan Nydala och Tofteryd.
Hoppas du blir sugen på nåt av det, hör gärna av dig om du vill. Har lite dåligt med frilufsare i bekantskapskretsen...