Tips på nya rutter i Sarek

Hej, jag har vandrat 4 gånger tidigare i Sarek och i sommar är det dags för den femte i ordningen.

Här finns en karta som visar mina tidigare strapatser:
https://gist.github.com/oskarlin/f4d9eeeacfab92cf4164

Nu försöker jag hitta på en ny rutt som inte blir allt för lik en tidigare. Startpunkter jag skulle kunna tänka mig är Ritsem (Akkastugorna), Stora sjöfallet/Suorva, Kvikkjokk eller något annat. Stalo går bort eftersom jag inte vill flyga helikopter (skita ner vår jord).

Några tips på en svängom? Har väl c:a 8-9 dagar att spendera i området. Hur är det t ex i Guhkesvagge, något att ha? Känns som om jag klämt det mesta bortsett från Rapadalen som mest är mygg och sly, eller?
 
Änonjálmme - Áhkká - Guhkesvágge - Bielavallda - Snávvávágge - Rapadalen, med avslutning vid bilvägen där man ska kunna ta taxi, är den färdväg som jag har planerat i sommar. Intressant nog innebär detta flertalet etapper som du inte har fått uppleva under dina vandringar. Då får du den maffigaste utsikten i Rapadalen, som återfinns där stråtet letar sig uppför den lummiga sluttningen på väg mot nedre Rapadalen. Även en fantastisk utsikte mot Niják och Suottasjtjåhkkå kan du få uppleva. De båda topparna är djärva med sina 500 meters nordväggar och ger en alpin prägel åt omnejdens annars flacka platålandskap: http://www.utsidan.se/obj/photo/43/433b26d67e7c0563542e48099fe91908.jpg, http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=479&stc=1&d=1207682025
Eventuellt är det att föredra att gå åt andra hållet, så att du kan få uppleva denna utsikt utan att behöva vända dig om: http://www.utsidan.se/obj/docpart/6/6308c453b28cdc9ea5d1a9e3fed9bbef.jpg
 
Senast ändrad:
Tack för tipset! Ja det är ju en variant. Problemet är att jag är lite rädd för Rapadalen pga tänker att det bara är massa vide/björk/mygg/helvete. Men jag kanske har fel?

Funderar på denna variant:
Änonjálmme → Gisuris → Guophervagge → Bielavallda → Slugga → Bietsávrre → Salto.

Lite enklare variant/combo av mina förra vandringar där det finns utrymme för någon topptur utmed vägen.
 
Du kan ju för all del avnjuta rapadalen från höjderna norr om dalen, och på det sättet både undvika skogen därnere, och få fantastisk utsikt. Jag skall själv gå den turen i sommar,
 
Du kan ju för all del avnjuta rapadalen från höjderna norr om dalen, och på det sättet både undvika skogen därnere, och få fantastisk utsikt. Jag skall själv gå den turen i sommar,

Ja, man brukar ju gå ovanför dalen i dessa södra sträckning. I mitt alternativ blir det i princip en etapp nere i dalen, vilket torde vara uthärdligt även om man är myggkänslig.
 
Jag planerar en tur som jag tror kan bli lite tuffare innehåller det mesta i sarek. Kanske något för dig
Rapadalen upplever pinte som dina rädslor
rädslor. I alla fall inte om man väljer att gå lite senare .

Start söder i från. Cykelvägen in till aktse. Båt in i Rapadalen och sen vandra hela vägen upp till Tielmavadet. In i Sarvesvagge, neitarippevagge över till Alkavagge vidrare till skarja. Sen in i Pastavagge och från den passövergången tillbaka till rapadalen och vandra på hög höjd med utsikt över dalen. Åter cykelvägen ut. Ingen enkel tur med både vad av rapaätno och passövergång på 1650möh. Viktigt är att ha alternativ om vattnet är för högt eller liknande...
 
Tack för tipset! Ja det är ju en variant. Problemet är att jag är lite rädd för Rapadalen pga tänker att det bara är massa vide/björk/mygg/helvete. Men jag kanske har fel?

Funderar på denna variant:
Änonjálmme → Gisuris → Guophervagge → Bielavallda → Slugga → Bietsávrre → Salto.

Lite enklare variant/combo av mina förra vandringar där det finns utrymme för någon topptur utmed vägen.

Denna rutt har jag gått några gånger. Guophervagge är kanske den vackraste dalgången i Sarek. Överlag lättgånget och inga svåra vad.

Själv tänker jag nog gå medsols norr om Akka i år, sedan söderut i Gukhesvagge och ner längs Sijddoädno till Sitojaures nordsida och därefter utforska platåerna söder om Bietsávrre. Också en fin tur tror jag.

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
KarlK86 Tips på rutter i skäckerfjällen Fjällvandring 5
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5

Liknande trådar