Tips på leder Jotunheimen

Hej

Jag, min bror och min 15-årige son ska ut på en vandring i Jotunheimen i sommar (Juli). Vi tänker köra från Stockholm till Jotunheimen och spendera cirka 3-4 dagar ute i tält.

Planen är att parkera bilen nära "målgång" Besseggen, ta båten till en startpunkt någonstans och sedan vandra i två/tre dagar för att avsluta med Besseggen för att ta bilen hem. Jag är lite tveksam till att den här rutten kanske blir lite tråkig och mainstream och full av folk, vilket vi helst vill undvika.

Vi älskar äventyr så helt öppna för förslag. Har ni några tips på bra rutter eller platser i Jotunheimen som kan erbjuda en mer avskild och spännande vandring? Alla förslag och råd tas emot med öppna armar :)!

/ P

Hej oremorp
Det mesta av Jotunheim är likt Kebnekaisemassivet fullt av folk och mäkta populärt. Det kryllar av husbilar, högfjällshotell och betalparkeringar. Jag tycker ändå området är värt att vandra i på grund av det enastående vackra landskapet. Det finns ju en anledning till att ex, Besseggen är välbesökt. Är man bara inställd på att det inte blir någon vildmarksvandring som i Sareks västra delar utan mer fokus på naturupplevelser och enormt vackra vyer så kommer du ändå få behållning av vandringen. Kan ju vara ganska lyxigt att avsluta vandringsdagen med en glass eller cola också;-)
Om du ändå vill undvika folk så ska du inte välja områdena kring Besseggen, Galdhöpiggen eller Glittertind. Både Sjodalen och Visdalen bör då undvikas helt.
Eftersom Jotunheim ligger lättillgängligt för både bil och buss kommer du kanske inte vandra helt ensam någonstans under högsäsongen. Vet inte om någon annan här på forumet har hittat något enskilt område i Jotunheim att vandra i?

1000021377.png

Besseggen är ju en motorväg, men väldigt vackert. En tur jag gått ett par gånger är att parkera bilen vid Gjendesheim, och därefter gå "cirkeln" 11km nordväst som en dagsetapp, sedan fortsätta sydväst som en dagsetapp och därefter avsluta med Besseggen som en sista dagsetapp.

På min sajt huthyfs.com finns åtskilligt om Jotunheimen, en allmän översikt över de sydnorska fjällen och flera reseberättelser. Jag har varit där 7 gånger, varav två enbart där; en veckas stugtur 1994 (jag fyllde 50 på den turen) och en 10-dagars tälttur 2002, kanske min bästa fjälltur öht. Bland det bästa med tält är att man kan undgå att bli kullsprungen. Jag har aldrig gått Besseggen eller bestigit toppar. De betjente hyttene serverar frukost kl 8 (!!!) Jag brukade gå iväg kl 6. Det betydde att jag kunde gå 3-4 timmar utan att träffa på en enda människa. Vissa delar, t ex de södra, är det också många som inte hittar till.

Visa bilaga 46509
Besseggen är ju en motorväg, men väldigt vackert. En tur jag gått ett par gånger är att parkera bilen vid Gjendesheim, och därefter gå "cirkeln" 11km nordväst som en dagsetapp, sedan fortsätta sydväst som en dagsetapp och därefter avsluta med Besseggen som en sista dagsetapp.
Funkar det bra att tälta på denna tur? Kan man tälta vid Gjendesheim om man kommer dit sent på kvällen?

Går utmärkt att tälta om du går upp lite berget mitt emot stationen men ta med vatten för dåligt flöde i dessa bäckar som ligger långt ner,och du slipper mygg om du går upp bara ca 25-50 höjdmeter.(jag anv vattenfilter sedan något år pga div E-koli och Anöba smittor då kan du ta vatten nästan överallt.
Några bussar som kommer på kvällen som går från Oslo finns inte men lokalbuss som går från Lom
Parkerings avg vid stationen är höga men du kan ställa ev bil på större parkeringar längre ner och då gå eller ta lokalbussen upp till GH går även att äta middag på stationen eller enklare mat nere vid sjön av privat entreprenör .
Där finns även wc tex.
Hittar du bara någorlunda plan mark så går det utmärkt att tälta utom nära DNT om du ej vill betala då går det att tälta på anvisad plats.
Går även att fiska utanför stationen,och rasta.
Man kan åka båt till andra sidan sjön och få en snabbare tur upp till Bessegen eller gå lite längre från GH där en led går uppför där jag tältade och ca 1 km upp så går leden mot B.
Jag gick en rundtur t.o.r. GH upp mot Glittertind och man hyra cykel på stationen Glitterheim ned till bilparkering på vägen från Beito...jag gick vidare mot Spiterstulen och skulle upp på GP men regnade och dålig prognos och gick vidare.
Finns en genväg mellan GT och GP för den som klarar en smal stig med branta stup på bägge sidor så sparar man minst 1 dag.

Beträffande hur mkt folk man tycker det är beror ju om man är uppvuxen i STH eller GBG är det ej så farligt om man undviker några timmar på dagen då kan man ju gå lite jämte led och laga mat eller ta en tupplur eller gå med de andra och öva utländska språk bl så fick jag bra info om då ev kommande USA President tex.

Senast ändrad:
På min sajt huthyfs.com finns åtskilligt om Jotunheimen, en allmän översikt över de sydnorska fjällen och flera reseberättelser. Jag har varit där 7 gånger, varav två enbart där; en veckas stugtur 1994 (jag fyllde 50 på den turen) och en 10-dagars tälttur 2002, kanske min bästa fjälltur öht. Bland det bästa med tält är att man kan undgå att bli kullsprungen. Jag har aldrig gått Besseggen eller bestigit toppar. De betjente hyttene serverar frukost kl 8 (!!!) Jag brukade gå iväg kl 6. Det betydde att jag kunde gå 3-4 timmar utan att träffa på en enda människa. Vissa delar, t ex de södra, är det också många som inte hittar till.
Vad är det för kodningsfel eller annat på din sida som gör att texten försvinner och andra symbolen dyker upp

Det som händer är attt varje å, ä, ö föregås av en tom kvadrat. Jag har tittat i källkoden och ser inget mer än så. Det borde vara lätt att radera den där kvadraten från varje förekomst i källkoden, men minns inte hur. (jag använder emacs).

Några fler Jotunheimentips finns i denna , denna , denna , denna och denna tråd, och ännu fler om du söker på Jotunheimen i forum.

Mina personliga favoriter om man måste hålla sig till ledat är toppbestigningen av Surtningssue, den karga steniga Urdadalen, och Rauddalen med sina små sjöar. Att utforska högplatån Memurutunga eller gå uppe på kanten ner mot Gjende är också fint. Turen upp på Fannaråki är också fin, likaså Hurrungane; man kan t ex följa stigen till/från Utladalen till nödstugan uppe på kammen (den turen är lite mer teknisk, men går att göra utan klätterutrustning).

De stora U-dalarna kan kännas långrandiga att traska i en hel dag, men det finns trevliga små avstickare och toppbestigningar att upptäcka, bara man vågar släppa leden.

Vill du testa något väldigt enkelt och vackert men oledat, så klättra uppför den lilla branten där Övre Russgloppet mynnar i Russvatnet (där man kan tälta natten före), följ bäcken uppströms, klättra över det lilla passet vid Glopåe och gå ner till sjön Hästtjönne, som har fina tältplatser på sin norra sida. Därifrån gör ni lätt toppbestigningen av Surtningssue nästa dag genom att ansluta er till den ledade stigen uppe på kammen väster om sjön.

ut.no/kart är som sagt utmärkt att börja planera turen på :)

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
LegendZ Kebnekaise - "Sevärdeheter", tips på leder Fjällvandring 4
Wookad Tips på leder i Norge! Fjällvandring 3
alexanderalsen Tips på utrustning för Kebnekeise Fjällvandring 43
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg