Mindre sträckor på grusvägar får man tyvärr stå ut med på de flesta leder i Västra Götaland.
Vättlefjällsleden som redan nämnts är jättefin och hur lätt som helst att ta sig till med kollektivtrafik. Till största delen fin skogsstig med små bitar grusväg, men sträckan mellan Jennylund och Lövgärdet väster om Surtesjön tycker jag är lite tråkig, så jag skulle rekommendera att svänga in på Bohusleden där den går öster om Gäddevattnet och Surtesjön i stället.Det går bra att starta/sluta med kollektivtrafik i Rannebergen, Lövgärdet, Surte eller Bohus.
Risveden är utan tvekan en av mina favoritskogar här i närheten. Det finns en märkt vandringled som heter Risvedenspåret som är 1,8 mil lång (om jag minns rätt) och börjar och slutar i Sjövik. Jag skulle dock rekommendera att börja i Östad, vid kyrkan eller skolan (hålllplatser är Hagströms Affär och Östads Kyrka). Bitvis lite trist grusväg genom bruksskog och sist jag var där var ett par sträckor tyvärr sönderkörda av skogsmaskiner. Inom naturreservaten är det dock otroligt fint. Rammdalen och Klevsjö Loft passerar man längs leden, men Kvarnsjöarna och Stora Kroksjön är också värda en avstickare.
Vildmarksleden Hindås/Skatås är lite längre än du är ute efter, men man kan gå på och av på flera ställen för att hitta en bra sträcka. Delvis ganska tråkig grusväg dock.Utan tvekan den bäst märkta leden jag har sett här i krokarna, så ingen risk att man går vilse.
Fjällaleden söder om Herrljunga är bara 1 mil men man kan göra ett par avstickare på Mollaleden och Hultleden för att förlänga turen. båda är slingor som ansluter till Fjällaleden. Kollektivtrafik går till Mollaryd.
Sandsjöbackaleden har redan nämnts, vill bara tillägga att det kan vara bra att kolla upp lite olika busshållplatser, speciellt i södra änden om man ska med expressbussarna.
Bohusleden genom Svartedalen har också reden nämnts och det är fint, men tyvärr får man nog vara beredd att gå ganska långa sträckor på landsväg om man vill åka kollektivt.
Hjortmarka Naturreservat vid Alingsås skall vara fint men jag har inte varit där själv ännu. Här får man också vara lite kreativ och kombinera olika spår om man vill få till en längre sträcka. Lätt att ta sig till och från centrala Alingsås.
Lärkeskogsleden mellan Alingsås och Brobacka är tyvärr numera nedlagd, så kan inte kallas välmärkt, men sträckningen finns fortfarande utmärkt på kartor och det är en fin led. Tar man en tur genom Brobacka Naturreservat i början/slutet av turen blir det ungefär 1,5 mil och de enorma jättegrytorna i Brobacka är värda ett besök. Bussar till Göteborg och Alingsås går från Brobacka Korsväg.