Sydde kapell till två pulkor för två år sedan och valde två olika lösningar för stängningsanordningen. Den ena med öljetter och den andra med d-ringar av plast. Sedan drar jag ett snöre genom öljetterna/d-ringarna från för till akter och mina erfarenheter är följande.
För att öljetter skall fungera bra måste innerdiametern på dem vara ordentligt mycket större än snöret eftersom det annars blir svårt att få genom snöret när snöret blivit blött och frusit eller om man försöker dra genom snöret med handskar på sig. Lösningen med d-ringar fungerar så mycket bättre att jag funderar på att fixa någon liknande lösning på pulkan med öljetter men eftersom kapellet är popnitat till pulkan så vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga om jag vill använda symaskin. Alternativet är att nita eller sy fast för hand. Nåväl det får bli en senare fråga.
Gjorde också en lång elastisk lina med krokar i ändarna för att kunna fästa utrustning ovanpå pulkan utanför kapellet och det fungerar bra om man inte lägger linan i en hög för då blir den liksom rätt svår att reda ut om man säger så. I fjol kapade jag upp en av linorna och gjorde fyra kortare linor av det hela och det tycker jag fungerar betydligt bättre. Kan lägga till att jag oftast lägger cellplastliggunderlagen i utrullat läge ovanpå pulkan för att ha en sittplats när jag rastar och har därför behov av att kunna komma in i pulkan under liggunderlagen.
Så min erfarenhet är att till stängningen av pulkan skulle jag rekommendera stumma linor och till att fästa saker ovanpå pulkan fungerar vilket som.