Men håll samma paddelfrekvens som de med längre kajaker så får du se hur kul det är efter 3 mil. Krävs mer kraft att driva kajaken framåt med en kort. Kajaker är inte snabba eller långsamma, men de glider fram olika lätt. "Bättre glid" med en med längre vattenlinje.
Och vilken paddelfrekvens tror du att mina paddelkamrater håller när de ligger mellan 5-6kmh? Och normalt säger man ju att en KORT kajak ger MINDRE motstånd i vattnet, men har lägre toppfart p.g.a vattenlinjen. Jag själv tycker inte att jag märker någon skillnad alls i låga farter, men det är ju så det ser ut i teorin. Men jag märker ingen skillnad på hur trött jag blir om jag har 3,6 meter Rockhopper, 4,5 meter Easky eller 5,6 meter Njord när turen går 5-6kmh. Över 6kmh blir Rockhoppern jobbig, Easkyn runt 7,5-8kmh och Njorden snittar jag runt 5 knop eller mer med, typ 9,3-10kmh. Den klarar mer, men inte jag....
Även när jag har Easkyn som har klart lägre toppfart än mina kamraters kajaker så brukar jag ta ett par paddeltag, vila några sekunder, ta ett par tag till, vila lite o.s.v. för att hålla jämnt tempo. Ända tills vågorna börjar gå från sidan. Då har jag fullt upp med att parera dem och hamnar på efterkälken. Men man ser aldrig några tips om att ha en tillräckligt stadig kajak så man klarar av att följa med när turen drar iväg ut i sjö. Första gången jag paddlade i grupp var en chock. Jag hade gått från turbåt till Njord. Jag tyckte den var fantastisk då det gick att paddla i vågor med den! Jag hade t.o.m varit ut i skärgården och sniffat på öppna havet. Så länge jag höll kajaken någorlunda mot vågorna eller surfade med de så gick det bra, Och snabb var den ju, så jag tyckte det var dags att hänga med på skärgårdstur. Men de paddlade ju rakaste vägen med vågorna rakt in från sidan, vilket jag trodde att man undvek in i det sista efter att ha läst tips om att välja väg noga och att hellre ta omvägar än att paddla med sidsjö. Björn skriver ju också att Njorden går tryggt i alla typer av sjö och vindriktningar. MEN så jädra fel det blev.... Jag fick aldrig användning av fartresurserna på turerna, däremot hände det flera gånger att jag inte klarade att paddla med de andra utan var tvungen att kryssa. Det var bara skaffa en bredare kajak till nästa säsong, då blev det den korta Rockhoppern. Inte kom jag efter med den. Inte EN enda gång. Ofta låg jag i täten. Ibland snurrade jag 180 grader och paddlade baklänges för att se resten av gruppen. Hade aldrig problem med sjön. Ju mer vågor desto roligare var den, den behöver rätt rejäla vågor för att ta surf. Säsongen efter det skaffade jag Easkyn. Det blev liksom lite för mycket leksak över Rockhoppern. Easkyn är en hyfsad allroundbåt, men den kräver mer när vågorna börjar tona upp sig.
Jag har paddlat 465 mil fördelat på 675 turer på mindre än 5 år. Men jag har aldrig paddlat 3 mil. De turer jag följer med på ligger mellan 1-2 mil normalt. Är jag ensam blir det mest snabb-paddling på 3-10km, Här är jag tämligen ensam om att "snabbpaddla". Så kan det se ut. Alla paddlar inte efter samma mönster, alla paddlar inte långa distanser, alla håller inte högt tempo, och alla paddlar inte ute på stora havet vilket många tycks tro är det enda sättet att paddla. Jag vet var trådstartaren bor... Längre från skärgård och hav än mig. Det lär väl bli en hel del paddling i älven misstänker jag...
Att det inte behövs snabba kajaker på gruppturer har även andra från helt andra regioner vittnat om. Paddlar du över 8kmh här så tror alla att du inte hinner njuta av naturen.... Att ta hänsyn till vågornas riktning har kommit lite mer på sista åren då vi är ett gäng som inte paddlat mer än några år som ofta är ute tillsammans. Vi har inte den vanan så vi klarar vilken sjö som helst och tänjer inte på gränserna för snabbt.
Så vilken kajak man behöver tillsammans med andra beror helt på vilka de andra är. Å andra sidan, själv anpassar jag mig ALLTID till den som är långsammare, inte klarar samma sjö eller inte orkar lika långt som mig.
Vad ska jag själv göra för val den här säsongen då? Jag vill ha en ny kajak som är mitt emellan Njorden och Easkyn. Som klarar minst lika mycket sjö som Easkyn, helst mer, och helst med samma fartresurser som Njorden. Sedan en mer renodlad kajak för snabbpaddling i sjö än Njorden, och helst något mitt emellan Njorden och 102:an... Tror jag ska satsa på att ersätta Njorden med en stadig Surfski, det får räcka som mål nu. Snabb (5,5-6knop), stadig, lätt och med packutrymme.... Den omöjliga ekvationen....