hundfoder - en djungel
Hejsan!
Har själv 3 st arbetande samojeder och har liksom andra vandrat runt i foderdjungeln. Självklart är det så att man känner sin hund bäst själv. Dock bör det tänkas på att dessa kvalitetsfoder FAKTISKT är mycket bättre för din hund än dom "vanliga" tex doggy och pedigree mfl.
Jag har testat purina pro plan högenergi, varit skapligt nöjd men gruffat lite över priset - med jägarförbundets rabatt ger du ca 420 kr för en 15 kilos... Samt att jag tyckt att min ena hund haft svårt att bygga muskler.. Hörde mej för och en vän som oxo har samojeder och jobbar med dom var väldigt nöjd med doggys blåa säck högenergi (enbart på lantmännen finns den). Jag testade lite över en månad (och ca 3-4 säckar), märkte direkt på den känsligare hunden att det blev betydligt sämre mage, viktminskning mm. Dom andra 2 tycktes hungrigare...
Var till veterinären på besök, och han sa då till mej att byta foder. (Det jag skulle tänka på enligt honom var att ägg och fisk kom långt upp på listan på innehållsförteckningen samt att det inte skulle vara köttBENmjöl utan köttmjöl eller kött - och som ni andra sa: ris kan man faktiskt koka själv...
Prata med din veterinär som sagt - alla hundägare säger ju så olika...) Jag nämnde då att jag just skulle gå tillbaka till purina pro plan, då han sa att detta såldes som kvalitetsfoder men inte var det. Pratade sedan med djuraffären, vilka höll med. Däremot rekommenderades Lone Star (och dom andra 2 märkena från samma producent), Royal Canin, Nutra Nuggets mfl. Alla dessa kan anses som dyra foder - men i gengäld behöver du ge mindre samt att du även ser att hunden orkar arbeta mera (otroligt viktigt för mej), den mår bra, magen mår bra o dom behöve dessutom inte bajsa mer än max 2ggr/dagen (ju mer avföring desto sämre foder har jag fått lära mej).
Om du dessutom har jägarförbundets medlemskap eller känner en uppfödare kan du fixa dej så mycket som 20% rabatt på dessa foder. I Lonestars fall är det så att var 11:e säck är gratis om du har ett uppfödarkort (stämpel) och hos Nutra Nuggets var 6e säck. Räknar man då ut kilopriset på tex LoneStars gula säck, om du har uppfödarkort +10% rabatt blir priset under 20kr /kg. Nutran ligger oxo kring 20 kr beroende på fodervariant...
Så visst är det en djungel: många som kör drag har gått över på att ge ren färs som dom är nöjda med: mera jobb men billigare. Själv kommer jag nog hålla mej med LoneStar och nutra nuggets (ska räkna lite mer på priserna) - och variera med det vanliga fodret (gula säcken) sommartid när vi inte jobbar så mycket och sedan gå över på högenergi proffesional när vi ska börja med höstträning.. Som sagt - du ser på hundens prestation om fodret är gott nog.
Som exempel: vet en uppfödare som gjorde samma parningskombination 2 ggr. Första kullen föddes upp med högkvalitetsfoder, den andra med doggy. Första kullen inga fel på ögon eller höfter. Andra kullen fick inte alls så bra på hd/ad... Säger nog lite tror jag... Så se till att hunden får ett bra foder!
Ha det gott!