Tips på enkel tur nära Göteborg?

Hej!
Planerar en enkel ospårad helgtur för två, vi tar bil el kollektivtrafik från Göteborg. Skulle vara trevligt att bo i stuga. Det behöver inte vara jättevilt, snön gör ju det mesta vackert. Jag är rätt rostig på skidorna.
Tips efterlyses!
Dalsland? Tiveden? Store Mosse?

Tack!

Bra fråga! Jag hoppas någon har erfarenheter att dela med sig av. Själv har jag fått tips om både sjusjoen i Norge och långfjället i Värmland men inget jag fått möjlighet att utforska än.

Store mosse fanns för några år sedan i alla fall ett vandrarhem halvvägs runt den slinga som går runt nationalparken som var obemannat i ett äldre ganska mysigt hus. Vi var där en blöt vår och var ensamma där, vid fint vinterföre kanske det ser annorlunda ut. Standarden var på nivån utedass och under vinterhalvåret rekommenderades sovsäck. Då gick det också ett fåtal turer med buss per dag till nationalparksentren från Värnamo och Gnosjö (dit man tar sig med tåg från Göteborg). Hur det är med skidföre har jag ingen aning om. https://www.sverigesnationalparker.se/park/store-mosse-nationalpark/besoksinformation/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg