BB i Norskafjäll
Enstaka med bb stand finns även i Lofoten dock inget helbultat ,tack och lov!
Ersfjord har helbultat men inte alls samma klippkvalitet som tex Nizzedal. Det ejju inte granit utan nått annat bös. Men trevligt ändå.
Även i Romsdal finns långa leder som är mix med ganska mkt bb samt bb stand tex på Hornaksla, Mongejura. Dock inte som Ersfjord som säkert är Norges mest bultade plats för multi.
Enstaka leder i södra Norge tex Hallingdal(tex Flåklypa 5+)
,Skogshorn(Oops I did´t again 5+),
Andersnatten (Andersnatten 2000 ,7-, Sorte stripa 7)har ngr helbultade linjer.
I övrigt som sagt flera i Nissedal samt inte att förglömma Setesdalen.
I Setesdal finns oxå område med "genuss bultning" , tyvärr, men mestadels är leder med rejäla run-outs även där.
Märk väl att NTK uttalat sig om spårlös färdsel och fördömt bb i fjälltrakterna!
Vilket också vi i Sverige gjort och bör följa.
Ändå har det alltså bb skett ganska vidlyftigt och utan att någon gör något åt det.
Naturligtvis hade vi inte haft leder på dom stora kompakta svabergen i söder om det helt förbjöds så det är kanske på sin plats att det är tillåtet på dessa.
Eftersom jag oxå gillar sva så får man acceptera detta även om man inte gillar bb i övrigt.
Numer har jag själv tillåtit mig sätta upp mix leder tex i Nissedal och Bohuslän.
Är bb satta där ingen annan möjlighet finnes och satta med lagom intervall (sva ska pirra lite) samt korrekt i övrigt så är det ju bra.Om leden dessutom är gjord "ground-up" så brukar den följa naturliga stråk och formationer.
Dom gamla tidiga tyska pionjärerna i tex Setesdal o Nissedal följde dessa regler och följden blev fantastiskt fina klassiska leder. Möjligen lite sparsmakat säkrade men det var ju handknackat.
Endel leder komplement bb i efterhand av 1a bestigarna för att göras säkrare,såsom jag själv gör för att nån(!) skulle vilja repetera ,mestadels.
Sedan ett tiotal år har tyvärr ffa ngr norska klättrare gått i mitt tycke över gränsen och bb väldigt hårt och på ett sätt som inte har med multipitch i fjäll att göra.
Man har firat uppifrån mestadels ,ej tagit hänsyn till andra existerande leder eller andras standplatser. Ej följt naturlig linje.BB för tätt och satt bb där annat kan placeras.
Tråkig utveckling och som jag hoppas fortsatt blir sällsynt.
Och i såfall må det kanske va hänt med enstaka av dessa.
För visst är det just dessa leder som klättras mest i tex Nissedal, de lätta och mest bultade( typ Harry Potthead).
Både Nisse o Setesdalsförarna försöker hjälpa till med en allvarlighets gradering E1 till E4, så där kan man ju få indikation på hur bra eller dåligt en led bedömts vara säkrad.
Bedömningen kan ju sedan diskuteras ,precis som med grader.
Men kolla detta så går ni inte på en helnit.
Tiden är ju sådan, med allt bult klippande, man klarar inte eller orkar inte lägga kil längre eller gå ut några meter mellan säkringar.
Men det är ju ändå fjäll!
Hoppas äventyrs klättringen bevaras bättre framöver.
Blir det för mycket får man väl åtgärda det värsta själv ,när det nu inte finns nån klubb i Norge som tar ansvar.
Oj, sorry om det blev lite mycket etik snack.
Hoppas det gav lite ändå /JO