Nilsson eller Nylén
Nilsson bok är väl "bäst" för den som kan något (eller är villig att sätta sig in i ämnet), men vanliga människor med ett mer måttligt intresse av blommorna (som jag) kan nog få adrenalinrusningar i försöken att begripa facksnacket. Då är väl Nyléns ett bättre val. Om du vill ha en flora som "skall ta upp de växter jag kan stöta på i fjällen" låter det som att du inte vill ha en störtflod av kryptisk information för att identifiera varenda liten udda art i alla dess varianter. (Men att Edvin Nilsson gör "ganska taskiga bilder" kan jag inte hålla med om.) Gjarevell/Jörgensen/Lid är ju näpen men jag skulle hellre ta Nylén; det står ju så lite i norska boken.
Eller kanske så: Nilsson, som jag själv har, blev med tiden stimulerande genom sin gedigenhet: själva det kompakt professionella förbluffade och väckte förundran, efter den inledande förbittringen över att allt var skrivet på grekiska.
Så jag vet inte vad man ska svara. Kanske är Nilsson bäst, eller så sämst - för att man får veta alldeles för mycket.
Lars