OK, lite blandad kompott m a o. Det gör det lite knepigare. Personligen hade jag satsat på en kombination av både natursten och diamant/safir.Idag är det mest hulta/mora-knivar (kolstål + rostfritt), vedyxor och äldre köksknivar från Ikea startbox + Nilsjohan som brynet ska användas till.
/Niklas
I fråga om grovlek så hänger det på vilken grad av polering man vill ha på eggen. Självklart ger varje minskning i korn ytterligare en dimension till skärpan. Frågan är dock om denna grad av skärpa alltid behövs? Ibland kan det faktiskt vara slöseri med tiden.
Ponera att du slipar fram en 14-gradig egg med ett avslut på 124K sten och med polering på bomullstrissa utan någon som helst pasta. Längre än så kan det vara svårt att komma . Tråkigt nog så resulterar första skäret med kniven i att du förlorar denna initialskärpa och kanske måste börja om från ca 3K strävhet. Förstår du vad jag menar med slöseri med tiden i det här fallet?
Personligen anser jag därför att gränsen går runt 4K. Man brukar därför sprida grovleken på ett sådant sätt att den hela tiden ungefär dubblas. T ex: 140/240/600/1000/2000/4000.
~Paul~