Bitvis är det ganska brant upp på Ånnfjället, så det beror på hur bekväma ni är med bärstolen. Men väl uppe på fjället är det värt besväret! Stavar kan vara bra för balansens skull. Att snubbla till med bärstolen är ju lite obehagligare än med ryggsäcken.
Att utgå ifrån Djupdalsvallen och ta en tur upp på Mittåkläppen eller någon av gruvtursvarianterna är andra förslag. Sen är ju en våffla i Djupdalsvallen obligatoriskt innan man åker tillbaka.
Hur långa turer vill ni gå?
Jag köpte boken "Fjällvandra i Härjedalen" förra veckan och har fått massor av idéer om vart jag vill gå, men tyvärr är många av de turerna för långa och svåra för några i sällskapet. Bl a min pappa som älskar fjällen i Härjedalen men nu fått hjärtsvikt och inte alls får/kan anstränga sig som han gjort under vandringar tidigare.
Vi åker också upp till Härjedalen med en tvåårig nästa vecka, men vi har en femåring också. Vi har faktiskt tänkt testa just Ånnfjället, iaf några av oss. Har varit uppe där förr, men inte med barn och det är några år sen. Förra året klarade femåringen Flatruet-Evagraven-Fiskhålsgraven (jättefin utsikt mellan Hällmålningarna ochh Fiskhålsgraven, också en tur jag kan rekommendera.) och han är rätt van att gå i skogen här hemma. Går i i hans takt, med pauser efter ca 2-3 km och lite russin och godis som uppmuntran är 8-10 km lättvandrad, men inte tråkig, terräng lagom för våra längre turer.