Tips på alpinistkängor!!

Jag skall investera i ett par nya kängor!

Det jag vill använda dom till är klättring, glaciär och snö samt vandring i bergsterräng. Jag skulle behöva lite tips på kängor (om det finns) som kan fungera till dessa ändamål, dvs både kunna vandras i på kungsleden hyggligt samt att man kan ta dom upp på toppen av Mt Blanc t ex med stegjärn.

Några tips?

La Sportiva Nepal Top är en välklättrande modern klassiker som jag själv använder (se recensionsbanken).
Scarpa har liknande modeller som Freney, Cerro Torre och vad de nu heter. La Sportiva hade tidigare en lite lättare variant av Nepal (Makalu tror jag) som är fantastiska att gå i om nu inte klätteregenskaperna är det viktigaste. Hursomhelst så finns det många bra kängor på marknaden så det handlar egentligen mest om vad som passar din fot. Till det du beskriver skulle i alla fall jag välja ett par läderskor eller mojligen de nya hybridtyperna med supertunt plastskal. En renodlad plaststorsko ser jag inte som annat än absurd overkill och de är inte så gåvänliga.

Det finns av naturliga anledningar tyvärr inte så stort utbud i Sverige så att kopa utomlands kan rekommenderas. Kolla tex på http://www.cham3s.com eller http://www.barrabes.com for lite ideer.

\m

Scarpa o La Sportiva

Ett tips är att fundera över vilket som är viktigast, vandring eller klättring. Är vandring mest intressant så köp tex ett par Scarpa Ladakh går utmärkt att använda med stegjärn med modern rembindning tex Grivel new classic G12. Är det klättring o toppturer köp tex ett par La Sportiva Nepal Extreme kan även användas vintertid till isklättring o är förvånansvärt sköna att gå i men inte till kungsleden.
Fjällsport i Göteborg har allt sånt här!! Bäst!
Kanske också Sportkompaniet i Stlm.
Prova Prova Prova, glöm internet!

Lycka till. Olof

Jag hoppas att mina länktips inte misstolkades som att det är lämpligt att köpa på nätet, bara för att kolla vad som finns och vad det är man vill ha. Hur de sitter på foten är i slutändan det enda som betyder något. Därför kan specialsulor rekommenderas, innersulorna i de flesta storskor brukar vara ganska kassa eftersom det ändå är tänkt att man ska byta dom till sina egna. Formgjutna är naturligtvis bäst men även tex Superfeet mm kan göra underverk. I Sverige har jag dålig koll på vilka som gör detta (antagligen bla Alpingaraget om du bor i Stockholmstrakten). I Chamonix kan Footworks (vid Midi-kabinen) rekommenderas även om personalen där ibland tar sig själva på lite väl stort allvar.

/m

Gjutna sulor

Gå in på närmaste Löplabbet, mer alpint än så behöver det inte vara :). Personalen på Löplabbet brukar veta vem som gör ortopediska inlägg eftersom många löpare använder såna.

SWE3171; sa:
Jag hoppas att mina länktips inte misstolkades som att det är lämpligt att köpa på nätet, bara för att kolla vad som finns och vad det är man vill ha. Hur de sitter på foten är i slutändan det enda som betyder något. Därför kan specialsulor rekommenderas, innersulorna i de flesta storskor brukar vara ganska kassa eftersom det ändå är tänkt att man ska byta dom till sina egna. Formgjutna är naturligtvis bäst men även tex Superfeet mm kan göra underverk. I Sverige har jag dålig koll på vilka som gör detta (antagligen bla Alpingaraget om du bor i Stockholmstrakten). I Chamonix kan Footworks (vid Midi-kabinen) rekommenderas även om personalen där ibland tar sig själva på lite väl stort allvar.

det gör dom flesta Fransmän...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg