Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00!

• Trådstartare pernillarejvik@home.se (Pernilla)
  • Start datum

pernillarejvik@home.se (Pernilla)

Gäst
Hej!
Jag och min kille skall vandra i sommar i slutet av augusti för första gången och behöver lite tips om bra vandringsleder. Vi hade tänkt oss södra Norge och eftersom vi är riktiga nybörjare vet vi inte så mycket om vandringslederna överhuvud taget. Alla tips och förslag är varmt välkomna!

Hälsningar
Pernilla

Rjukan

Hej!
En variant är att gå på södra delen av Hardangervidda. Man kan starta i Rjukan, t ex vid Rjukans Fjellstue (ligger starx väster om Rjukan). Man kan övernatta där och även lämna bilen kvar där. Första etappen går till Helberghytta. Första delen från Rjukans Fjellstue går genom skogen och ganska brant uppför, men planar snart ut. Helberghytta är en sk sevbetjent hytte, vilket innebär att det finns ett matförråd, där man själv förser sig med vad man vill ha. Det finns konserver, pasta, potatismospulver mm mm. Man antecknar vad man tagit på en blankett. På blanketten anger man även hur många man är för stugavgiften. Blanketten lägger man i ett kuvert tillsammans med pengarna eller en engångsfullmakt att dra summan från kontokort typ Mastercard eller Visa. Andra etappen, som är ca 25 km, går till Kalhovd, som är en betjent hytte dvs den har full service med duschar, trerättersmiddag, öl mm. Tredje etappen går till Stordalsbu, som är selvbetjent (här kan man fuska och ta bussen den första biten och detta kan rekommenderas eftersom den är tråkig på en grusväg) och fjärde etappen till Mogen som är betjent. Från Mogen åker man båt i nästa 3 timmar till Skinnarbu. Därifrån tar man bussen tillbaka till Rjukan Fjellstue. Man kan utvidga turen genom att från Kalhovd ta sig upp till Mårbu (betjent hytte). En del av den sträckan kan man åka båt. Efter Mårbu gå man till Lågaros (selvbetjent hytte) och sedan till Mogen. Man behöver följande kartor: 1514 I (Fröjstaul), 1614 IV (Rjukan), 1515 III (Lågaros) och 1515 II (Kalhovd). Medlemsskap i STF ger ganska kraftiga rabatter på alla de nämnda hytterna (Även Rjukans Fjellstue). Det går bra att boka plats (=lämpligt) på de betjente hytterna och Rjukans Fjellstue. Ha en god tur! Bertil

Tänk också på

Jag glömde följande: Till de selvbetjente hytterna behövs nyckel. En sådan kan man kvittera ut på Turistinformationen i Rjukan mot en depositionsavgift på ca 100 NOK, som man får tillbaks när man lämnar nyckeln

jotunheimen, kanske

Efter mitten av augusti är kanske Jotunheimen ett attraktivt alternativ. Man behöver
hyfsad kondition, eftersom vissa etapper har rätt stora höjdskillnader. Man behöver
också ha fördrag med sådana ställen som Spiterstulen och Leirvassbu, som dock
erbjuder rätt billiga övernattningsalternativ (det är privata pensionat). Och med
parerkeringsplatsen vid Gjendesheim som kanske ser första och sista
dagen. Alpina svårigheter ska man slippa. Det är en del folk ute men den verkliga
högsäsongen slutar ungefär den 15/8.

När jag själv gick 18-24/8 1994
var det Gjendesheim och GLitterheim som hade en del gäster, kanske
halvfullt, av DNT-hyttene. SKogadalsböen och Olavsbu var gästerna rätt
få och på Torfinnsbu (privat med DNT-tariff) firade jag min 50-årsdag med
fyra andra svenskar, fler var vi inte.

Jotunheimen är spektakulärt, ofta som Alperna, utom att allt (toppar, pass,
trädgräns) är 1000 meter lägre. Men man kan gå en vecka utan att
korsa en väg (se upp vid Leirvassbu!)

Beträffande Hardangervidda tänkte jag nån gång gå från Haukeliseter (buss) norrut
till Finse (järnväg) vilket verkar beröra de oftast omtalade delarna
av västra Hardangervidda. Jag tror man korsar väg två gånger.
Vore skoj att veta om ngn gjort det. Från Haukeliseter söderut
har man också ingång till Heiane om vilka jag vet lika lite.
Helt säkert ett lätt område.

il C.

johsv898@student.liu.se (Johan Svensson)

Gäst
mycket å välja på...

Hej Pernilla! Bra val, Norge är kalasfint, dessutom är det ju mycket närmare att åka till än de svenska högfjällen (vet ju iochförsig inte var du bor, men det är närmare för mig ialla fall...). Plus att det finns mera civilisation i Norge, du kan ju gå i fjällen och varje kväll komma fram till en by eller stad och kunna ta en öl på nåt ställe. Allt-i-ett liksom, vilda fjäll och suparsemester på samma gång. Om man vill. Naturligtvis så kan man ju lägga sin tur i syd-Norge så att man undviker civilisationen, men kanske inte i lika hög grad som i de svenska fjällen.
De erfarenheter som jag har av vandring är att det som ger mest är när leden går genom omväxlande natur, dvs både gröna dalar och höga berg. Jag upplevde stora delar av Jotunheimen som alltför karga och enformiga. Jag har inte vandrat i Hardangervidda själv, men jag har fått intrycket att detta område är ännu kargare (hela platån ligger väl över trädgränsen), och utan de spektakulära toppar som finns överallt i Jotunheimen. Detta gör att området inte känns ett dugg attraktivt för mig. Men smaken är ju olika. Området kring Trollheimen och ned mot sunnmörsalpena verkar sjysst däremot, gröna dalar i kombination med spetsiga toppar. Dock tycker jag att det känns svårt att pussla ihop en lång sammanhängande vandring genom området.
I sommar har jag tänkt att vandra genom de lite frodigare områdena av Jotunheimen och österut. Tror att området öster och sydost om Jotunheimen är väldigt vackra. Inga rekordtoppar kanske, men det är ju faktiskt inte höjden på bergen som är avgörande för om fjällturen skall bli lyckad. Hoppas att ni får det bra var ni än vandrar! Vi kanske ses i Norge i sommar! Mvh Johan Svensson, Norrköping

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg