Tips om sträckan Kebne runt via......

...........Nikkaluokta-Tjeuralako-Kaskavagge-Kungsleden-Singivagge-Kebnekaise-Nikkaluokta

Jag och en kompis funderar på att göra en "snabb långvandring" torsdag till söndag efter den angivna rutten. Är det något speciellt man bör tänka på för att inte förlora tid på genvägar som blir senvägar. Kan man tex ta höjd mot Tarfalatjåkka för att komma ner mot sjön under Kaskasatjåkkaglaciären? Tjänar man något på att försöka gå en genare väg vid ingången till Singivagge? Finns det tältplatser i kaskavagge?Sådana funderingar vill jag gärna få svar på.

Vi planerar att åka under juli månad eller kanske i början av augusti. Vi kommer att ha en relativt lätt packning för att kunna ta långa dagsturer och vi vill gärna försöka göra ett försök på toppen via Durlings led under lördagen om vädret tillåter. Vi har också tänkt att då ta med oss packningen upp till kaffedalen och sen ta den västra leden ner och ha det sista lägret någonstans vid fjällstationen.

Tacksam för alla tips//Nils

Bergsgetter?

Hej!

Det är högt ställda mål ni har för er vandring. Din profil säger att du är "blå - rätt normal frilufsare". Men ni har förmodligen järnfysik och bra kondition.

För att i viss mån kunna hjälpa dig, skulle jag bl.a. vilja veta vad du menar med en "genare väg in i Singivagge". Det finns en ingång från väster och en utgång i öster. Och den östra utgången innebär livsfara om man tillämpar snabbgång! Men ni planerar ju att gå Durlings led via toppen "om vädret tillåter" och då slipper ni ju den östra utgången.

Ni har alltså tänkt disponera vandringen så här:

Dag 1 Nikkaluokta - Kaskasavagge.
Om ni skall nå fram till Kaskasavagge International, dvs den plats där man kan få upp tält i dalen, så blir den 26-28 km. (Skall medges att jag inte vet hur tältmöjligheterna är i den östra delen av Kaskasavagge.) Terrängen är stenig/blockig.

Dag 2 Kaskasavagge - Singivagge
Ca 15 km fram till insteget till Durlings led. Förmodligen vandringens enklaste och snabbaste etapp.

Dag 3 Singivagge - Sydtoppen - Kebnekaise fjällstation.
Ja - om vädret tillåter. Tuff etapp! Ca 2840 höjdskillnadsmeter skall avverkas upp/ner. Ingen omöjlighet dock.

Dag 4 Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta.

Tja - det kanske funkar. Men jag vill inte följa med :)

Lycka till
Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2005-04-06 kl 08:40]

Fysiken finns på plats och vanan att vandra också. Vi förväntar oss en tuff vandring och det är tänkt att bli en tuff utmaning. Vi kommer att göra detta under semestern så att vi har möjlighet att ta en extradag om det skulle krävas. Dock kommer målet att vara 4 dagar.

Du har nog misstagit Kaskavagge med Kaskasavagge. Första dagens etapp kommer att gå till från Nikkaluokta till Kaskavagge, ca 22-23km

Med "genare väg" menar jag om man tjänar på att snedda in i singivagge genom att gå på skrå mot Koupertjåkka från Kouperjåkka.

//Nils

Missförstånd?

nilshansson; sa:
Du har nog misstagit Kaskavagge med Kaskasavagge. Första dagens etapp kommer att gå till från Nikkaluokta till Kaskavagge, ca 22-23km

Med "genare väg" menar jag om man tjänar på att snedda in i singivagge genom att gå på skrå mot Koupertjåkka från Kouperjåkka.

//Nils

Hej igen.
Kaskavagge (vindskyddet vid bron), Kaskasavagge, Gasskasvaggi.... Sak samma, enligt min karta och kunskap. Sträckningen är densamma.

Visst kan man gena in i Singivagge genom att hålla höjd kring Guobircohka. Tror inte det är några problem, förutom att man måste söka väg själv. Men jag undrar om man vinner så mycket. Prova!

Mvh Bert

avslutad210712

Gäst
nilshansson; sa:
...........Nikkaluokta-Tjeuralako-Kaskavagge-Kungsleden-Singivagge-Kebnekaise-Nikkaluokta

Jag och en kompis funderar på att göra en "snabb långvandring" torsdag till söndag efter den angivna rutten. Är det något speciellt man bör tänka på för att inte förlora tid på genvägar som blir senvägar. Kan man tex ta höjd mot Tarfalatjåkka för att komma ner mot sjön under Kaskasatjåkkaglaciären? Tjänar man något på att försöka gå en genare väg vid ingången till Singivagge? Finns det tältplatser i kaskavagge?Sådana funderingar vill jag gärna få svar på.

Vi planerar att åka under juli månad eller kanske i början av augusti. Vi kommer att ha en relativt lätt packning för att kunna ta långa dagsturer och vi vill gärna försöka göra ett försök på toppen via Durlings led under lördagen om vädret tillåter. Vi har också tänkt att då ta med oss packningen upp till kaffedalen och sen ta den västra leden ner och ha det sista lägret någonstans vid fjällstationen.

Tacksam för alla tips//Nils

Gick nästan samma väg fast tvärtom i sommar. Dock gick vi runt Singitjokka (eller hur nu berget stavas). Vi tog sex dagar på oss men visst finns det möjlighet att gå på fyra med lättare packning än vad vi har men jag instämmer med nidob49 - jag vill inte vara med för det låter lite halvtufft att ta det på fyra dagar.

Tältplatser finns i Kaskasavagge nedanför Pyramidpasset men även lite längre mot Singi hållet. Vi tältade vid det sistnämda och det är nog den kallaste, blötaste, jävligaste tältnatten jag varit med om inkluderat vintertältning *S*. Vi tältade där den 12 juli i fjol och det var bara vatten, snö och is överallt där man såg och backen var ordentligt nerkyld. Hade tältet i en liten bäck när vi vaknade *S*.

Om det regnar (eller är blött av andra anledningar) när Ni går genom Kaskasavagge skall Ni räkna med att det är mycket halt att gå på stenarna så någon högre fart gissar jag att Ni får svårt att hålla där.

Tältplatser i Kaskasavagge

Man behöver inte ta sig fram till "Kaskasavagge international". Det finns några få bra tältplatser på grusåsar under den nordöstra delen av Tarfalatjåkka.

Jag skulle ha gjort turen tvärtom. Singivagge har jag gått men med start från öster. Det var dimmigt den gången, men det underlättade nog bara de brantaste passagerna. Det är ju alltid lättare att gå uppför när det är brant.

I övrigt är jag inte avundsjuk på den knappa tid Ni har. Det finns för mycket intressant att titta på längs den tänkta vägen.

M v h Björn

Re: Tältplatser i Kaskasavagge

Karhu; sa:
Man behöver inte ta sig fram till "Kaskasavagge international". Det finns några få bra tältplatser på grusåsar under den nordöstra delen av Tarfalatjåkka.

Jag skulle ha gjort turen tvärtom. Singivagge har jag gått men med start från öster. Det var dimmigt den gången, men det underlättade nog bara de brantaste passagerna. Det är ju alltid lättare att gå uppför när det är brant.

I övrigt är jag inte avundsjuk på den knappa tid Ni har. Det finns för mycket intressant att titta på längs den tänkta vägen.

M v h Björn

Våran tanke var att ta vägen via sydtoppen både för att få med den utmaningen men även för att "komma undan" den kniviga nerpassagen vid silverfallet.

Det finns alltså relativt bra tältplatser innan man kommer ner i kaskavagge? På tarfalatjåkkas sluttningar eller? Är de svåra att hitta?

Jag vill bara meddela att vi är medvetna om att det inte kommer att vara någon simpel promenad vi ger oss ut på varför vi har tänkt se till att ha möjlighet till förlängning av tiden vid eventuella missberäkningar. Det är inte meningen att den här turen ska vara någon lättare utflykt utan lite av ett test för vad man klarar av.

Ljuset är ju med oss ialla fall så det kommer nog att bli rätt så tidig frukost och en sen kvällsmat. Sova kan man göra när man jobbar:)

//Nils

Mera förslag

Det är en fin "promenad" Ni tänker göra. När Ni skråar ned mot Kaskasavagge ska Ni söka er mot den jokk som kommer från den norra Kaskasatjåkkaglaciären. Ni kommer då att längs denna jåkk hitta några tältbara upphöjningar med gräsunderlag. Annars är det mesta sten.
Missa inte sjön 1114. Ni måste ta Er över en hög moränvall men bakom den (osynlig från dalen i övrigt) bildar glaciären från Kaskasapaktes nordsida (pampigt) en fin isbräcka mot sjön.
Ni kan också gena över från Kaskasavagge till Kuopervagge (del av Jojoleden). Ni tjänar definitivt ingen tid på det, utan mera slit, men man bör hålla sig på Kuopervagges nordsida om man gör detta val. Kartans omarkerade "led" i Koupervagge innehåller ett vad som ibland är omöjligt.

M v h Björn

avslutad210712

Gäst
Re: Mera förslag

Karhu; sa:
Det är en fin "promenad" Ni tänker göra. När Ni skråar ned mot Kaskasavagge ska Ni söka er mot den jokk som kommer från den norra Kaskasatjåkkaglaciären. Ni kommer då att längs denna jåkk hitta några tältbara upphöjningar med gräsunderlag. Annars är det mesta sten.
Missa inte sjön 1114. Ni måste ta Er över en hög moränvall men bakom den (osynlig från dalen i övrigt) bildar glaciären från Kaskasapaktes nordsida (pampigt) en fin isbräcka mot sjön.
Ni kan också gena över från Kaskasavagge till Kuopervagge (del av Jojoleden). Ni tjänar definitivt ingen tid på det, utan mera slit, men man bör hålla sig på Kuopervagges nordsida om man gör detta val. Kartans omarkerade "led" i Koupervagge innehåller ett vad som ibland är omöjligt.

M v h Björn

Vi var upp på moränvallen och tittade på sjön och glaciären. Sedan gick vi tillbaka och fixade lite mat och medans vi gjorde det så small det till och troligen kalvade glaciären då. Kändes liksom som lite dålig timing *L*.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg