Tips om mek-bok?

Ar det nagon som har tips pa bocker om konsten att meka med cykel? Grundkurs 1A typ. Till att borja med helst pa svenska. (Sa jag far klam pa vokabularet.) Vill garna komma langre an att kunna fixa en punka...och kunna gora rent vaxeln utan att det blir 3 konstiga skruvar over...
:eek:D
 
Cykelboken

Hej!

Jag har en bok på svenska som heter Cykelboken av Fred Milson. ISBN 1 85960 802 7
Jag köpte den på Akademibokhandeln i Stockholm, pris 268 kr. Min utgåva är publicerad år 2000.
Den är översatt fr eng, men rätt ok, i alla fall de grejer jag försökt göra med boken som hjälp. Den har rätt mycket bilder, försöker ta hänsyn till att olika typer av cyklar är olika uppbyggda, anger svårighetsgrad på de olika momenten och vilka verktyg som behövs. Då ser man rätt snabbt om det är något att ge sig på själv eller om man behöver lämna in hojen. Allt stämmer inte till punkt och pricka, men det är nog lite cykelberoende. Bilderna är till klar hjälp och jag tycker boken är helt ok för proset.
 
Cykelboken finns på Clas Ohlson för c:a 190 spänn. Klart prisvärd, en riktig kanonbok som man lär sig alla grunder + lite avancerat på ett lättfattligt sätt.

Sen är den publicerad av Hayes som gör alla mekböcker till bilar, så dom vet ganska bra vad dom pysslar med.

Hälsningar,
Stefan Hansson
 
Jag håller också på Cykelboken från Claes Ohlsson. Den är kanonbra, billig och på lämplig nivå. Gå dit och bläddra i den för att se om den passar.
 
Japp!!

Köpte samma bok fast på biltema. Var rätt billig har jag för mig. Det finns även böcker att låna på biblioteket, men då kan man ju knappast lära sig allt.

Lycka till!
 
Gratis!

Billigaste meckartipsen kan man få på
Park tools hemsida:
http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml

Det är såklart på engelska men har den väldigt tilltalande egenskapen att man skriver ut det avsnitt man behöver för stunden och sen kan man ha det framme medans man meckar utan att var rädd att sätta feta tumavtryck på sidorna. Kostar bara tid, papper och toner.

Sen får man sila bort alla tips om verktyg de vill sälja till en, förutom då man _verkligen_ behöver dem.
Jag är ingen meckar expert men jag tycker de ger lite mer noggranna råd än vad som finns i cykelboken (Milson/Haynes). Och tar upp fler svårare grejer.

/Henrik
 
Hmmm, det måste ju vara samma bok som jag köpte på Biltema, men jag tyckte den var urusel. Jättelika skrymmande bilder med lite text i allmänna ordalag om att man ska olja cykeln då och då. Det brukar man ju få med när man köper en cykel.
 
Saken är den att boken inriktar sig på nybörjare och inte cykelreperatörer som vill gå vidare.

Jag tycker att det är en utmärkt bok att börja med. Boken tar trots allt upp 95% av dom problem som den "normale" cyklisten råkar ut för.

Hälsningar
Stefan
 
Bra med stora bilder

Håller med.

Och att bilderna är stora är ju ingen nackdel, tvärtom. Cyklar skiljer sig ju åt beroende på märke och modell, och finns det då en stor bild med tydliga detaljer kan man ju enklare överföra texten till den egna cykeln. Se vilken skruv som avses osv.

Eva
 
Tar tillbaka allt elakt jag sagt om cykelboken. Var jhu tvungen att titta på den igen och upptäckte att det var en ganska heltäckande bok för nybörjaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5

Liknande trådar