Mera tips!
Hej Calle.
Tält innebär ju en större frihet. Exempelvis kan man få lite mer äventyr genom att avvika från Kungsleden vid Alesjaure och gå mot Vistasvagge.
Sedan vidare upp i Stuor Räitavagge via Nallo, och sen vidare mot Sälka och vidare mot Kebnekaise enligt tidgare beskrivning.
Enligt min mening får ni då en mer varierad vandring med flera olika terräng- och naturtyper än om ni väljer den traditionella vägen.
Men om ni väljer den här föreslagna rutten får ni nog inte frestas av att vada vid de vadställen som finns utmärkta på kartan mellan sjöarna Alujavri, Radujavri, Miesakjavri, för att "gena" mot Vistas. De vaden är synnerligen opålitliga, särskilt i juli, då högvatten kan förväntas. Första veckorna i juli är normalt den tid vi norrbottningar kallar fjällflod, dvs en andra omgång smältvatten från högfjällen och som ibland är lika intensiv som vårfloden. Vadställena jag nämner krävde liv i somras.
En annan "naturlig" genväg, den genom Unna Vistasvagge kan vara besvärlig, med mycket sten och ett kämpigt utsteg till Vistasvagge.
Höga kängor är bra, när det är blött och ger bra stöd i besvärlig terräng. Det är, som sagt mycket vatten även i små bäckar i början av juli och det är skönt om man kan knata över även dessa små brolösa vattendrag utan att bli blöt.
Hur långt man går varje dag, är högst individuellt. Jag går inte gärna mer än 20 km. Helst bara 10, eftersom jag vill uppleva mycket på vägen. Går man långa dagsetapper kan man istället stanna kvar två nätter på samma trevliga ställe och bara njuta av omgivningarna under en dag. Ta det lugnt. Gå en dagsvandring, kanske med en bestigning av någon topp.
Bussar från Nikkaluokta till Kiruna går flera gånger per dag.
Gå in på
http://www.ltnbd.se . Där hittar du Norrbottens länstrafik.
Packningstips.... ja, det är väldigt svårt. Man måste hela tiden kompromissa.
Tänk på att ni i många stugor efter kungsleden kan proviantera. Dyrt, men rätt praktiskt!
Var beredda på allt från sommar till vintertemperaturer. Man kan aldrig veta.
Hör av dig om du funderar på något mer.
//Mvh Bert