Tips om Kebnekaise

Vi är tre killar som planerar att ta en vandringstur till Sveriges högsta topp i sommar..

Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter till oss?
-Vad får man inte missa?
-Vad ska man undvika?
-När är förhållandena gynnsamma?
-Hur lång tid ska man räkna med att det tar från Abisko?
-Tips!!!

//Tre Gringos

Vilket syfte?

Hej!

Ni vill ha goda råd!

Berätta lite mer om syftet med vandringen!

Gäller det bara att njuta av naturen?
Skall ni bestiga Giebnegaises topp?
Behöver ni råd om utrustning, färdvägar?
Är ni erfarna fjällvandrare?

Hör av er, gringos, så kan jag berätta en del.

//Bert

Guest

Gäst
Vandra Kungsleden

Hej!

Tänkte bara tipsa dig om boken Vandra Kungsleden (I?) av Claes Grundsten, där kan du hitta en hel del tips och annat som kan vara bra att tänka på. Dessutom finns där angivet ungefärliga tider mellan olika sträckor. Har själv inte följt dessa men enligt kamrater så stämmer dessa hyfsat om man går på i hygglig takt och dessutom är relativt van vid att gå med packning (i alla fall boken som gäller Sarek).

Dürlings led

Är det första gången man är där är det toppen som gäller, inte HUR man tog sig upp. Den lättaste vägen är den s.k. Dürlings led västerifrån via Singivagge och "Kaffedalen". Om man bor i stuga kan det bli lite långt t.o.r. från Singi. Tältar man ett stycke upp i Singivagge är det en "barnlek". En kul grej kan vara att övernatta i toppstugan om den fortfarande är i skick för det.

se f.ö. http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/sitaskeb.html

Per Y

Toppstuga

De 2 toppstugorna var i risigt skick när jag var uppe i somras, men det gick att sova över i dem, vi sov en natt i den gamla. På så vis kan man vänta in fint väder och ta och gå upp sista biten närhelst det spricker upp

Tacksam

Hej Bert!

Vi som ska vandra är ca 20 år gamla alla tre och i mycket god fysisk form. Det här är dock vår första fjällvandring och vi har inte så bra koll som man skulle önska.

Syftet med denna resa är att njuta av naturen och smaka på lite frisk luft i första hand. I andra hand kommer utmaningen och äventyret.

Tanken är att vi ska ta oss till Abisko med tåg (från Sthlm) och därifrån börja vår vandring. Målet är att ta sig upp på toppen och samtidigt kanske ha lite kul på vägen! Utrustning har vi nog kanska bra koll på men när det gäller färdväg och tidpunkt för äventyret står vi oss slätt.. Mycket tacksam för tips!

Tack på förhand!
/Johan

Förstagångsvandring

Hej Johan!

Vilka råd ger man då ett kompisgäng som skall gå sin första vandring i fjällen?

Om vi börjar med tidpunkten. Du skriver att ni skall gå "i sommar". Mitt förslag är augusti, kanske t.o.m den senare hälften.

Det är en fin tid, med ofta rätt stadigt väder, torra marker och framförallt - myggorna är väck!

Visst kan man vandra i juni också, med risk för långa sträckor med snöpulsning. Eller juli, med varma dagar och mygg. Står man ut med dessa nackdelar vinner man en fördel. Det är ljust dygnet runt. Men som sagt - snön kan ställa till trassel på höjd och mygghorder är hemska!

Ni kommer ju att gå en känd sträcka, nämligen Kungsleden. Den är bra som nybörjartur, men får inte tas som någon lätt promenad ändå. Bitvis rätt söndertrampad, kan den vara besvärlig. Tyvärr något man får leva med på välfrekventerade sträckor.

Första etappen från Abisko går till Abiskojaurestugan (Du nämner inte om ni planerar stug- eller tälttur ) är 16 km, mestadels genom björkskog. STF-stugan är tydligen i ett rätt trist skick, enligt de rapporter jag fått det senaste året. Men vem vet, den kanske är uppsnyggad till årets säsong.

Etapp nummer två går på 23, i mitt tycke rätt enahanda km till Alesjaure. Man går längs ett sjösystem nästan hela vägen. Alesjaure ger dock lön för mödan. Där finns bl.a. bastu.

Tredje dagen går upp mot Tjäktjapasset på 1100 m.ö.h. Men innan man når dit kommer man till Tjäktjastugan, redan efter 12-14 km. En del vandrare struntar dock i stugan och går vidare direkt mot Sälkastugorna, vilket ger en sammanlagd dagsetapp på 25 km ! Ganska tufft, om jag får säga vad jag tycker. Det ger nog bästa naturutbytet att stanna i Tjäktjastugan i alla fall.

Fjärde dagsetappen blir då till Sälkastugorna. Lätt vandring ca 12 km.

Dag fem bär det antingen till Singistugorna (10-11km), eller direkt till Kebnekaise fjällstation (ca 20 km).

Sjätte dagen skall väl då vikas för en toppbestigning.

Sjunde dagen går man mot Nikkaluokta, 21 km, som kan dras ner till 15 om man tar båt över Ladtjojaure.

Det jag här beskrivit är "normal-turen" för många. Den tar alltså en vecka. Och det måste man nog räkna med är minimum. Det kan ju vara otursväder någon dag också, så reservdag(ar) är alltid bra att planera in.

Naturligtvis finns de oändliga variationer på denna tur.

En höjdare är att göra en avstickare från Kungsleden från Tjäktjastugan till Nallostugan. Den sträckan ger verklig närkontakt med alpin terräng. Jobbig sträcka, men inte så lång och med fantastiska vyer. Från Nallostugan fortsätter man sedan till Sälkastugorna.

Bestigningen av Kebnekaise kan göras på flera vägar. En variant via Durlings led har Du redan fått berättat i ett annat inlägg här i forumet. Mycket sten! Förutsätter nästan att man har möjlighet att tälta i Singivagge. Denna dal är mycket vacker och kan vara rätt farlig. Utgången ur dalen mot öster är mycket besvärlig. I fuktigt väder livsfarlig.

Det vanligaste sättet för "vanligt" folk att bestiga toppen är med utgångspunkt från fjällstationen. Östra leden måste gås med guide. Man anmäler sig, och går i grupp. Fin tur med både glaciärvandring och klättring. Ej för personer med svindel.

Västra leden kan man gå själv. Den är lång och rätt jobbig, men har inte de faromoment som östra leden erbjuder.

Jag föreslår att ni som förstagångare, tar ett snack med någon på fjällstationen innan ni ger er upp.

Jag har själv gått västra leden en midsommardag för några år sedan. Så "tidigt" på sommaren är östra leden stängt pga lavinfara. Västra leden är alltså vad som bjuds. Vi startade kl 0800 på morgonen och var tillbaka ca 23. Fast det är klart - jag och mitt sällskap har ju passerat er ålder för länge sen.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det som jag beskrivit ovan är en "klassisk" förstagångstur för fjällvandrare. Skall jag vara riktigt ärlig, tycker jag att den är lite tråkig. Det är inte den där riktiga vildmarkskänslan eftersom man möter folk hela tiden.

Men med avstickare kan man få fatt i äventyret också.

Det finns alltså mycket, mycket mer att berätta. Tips om guideböcker har ni redan fått i andra inlägg.

Ta en titt på en färsk upplaga av Fjällkartan BD6, så uppstår säkert fler frågor. Kom igen med dem. Jag berättar gärna.

Med fjällhälsningar
Bert

Kungsleden

Går man första gången ska man följa Kungsleden, tycker jag. Den ligger inte där för inte.. Enda nackdelen är att den är lite sliten och stenig. Låna Grundstens bok på biblioteket, det borde vara lätt så här års.

Går man i mitten av augusti slipper man rätt mycket av myggen men det varierar från år till år. Går man tidigare är det mer vatten, blommor och mygg.

Abisko - Singi - Sydtoppen - Nikka tar minst 5 dagar, helst 7, tycker jag. Har man tält blir man mycket mera flexibel men det är förstås en smaksak. Flexibiliteten kan vara bra när man ska avgöra vilken dag man ska gå upp på toppen, det är ju inte alltid som sikten är bra! Går man via Singi får man så att säga tre chanser: Dürlings led när man är mitt för Singi, västra leden när man rundat Singitjåkka och östra eller västra leden när man drar sig bort mot fjällstationen..

Kompletterade info!

Hej Bert!
Calle heter jag och är ytterligare en "gringo" och alltså medlem i Kebnekaiseexpeditionen. Först vill jag säga att vi alla tre är mycket tacksamma för att du vill ta dig tid att komma med tips. Tack!

Vill också tillägga några saker som vi glömt ta upp samt ytterligare frågor:

* Vi ska bo i tält
* Den senaste veckan vi kan sticka upp är v 28 (2:a v i juli) Är det en ok tid? Mygg och värme får vi väl tåla...
* Hur långt går man om dan om vi ska vara realistiska? Vi måste inte nödvändigtvis stanna vid de nämnda etappmålen. Kämpa lite har vi inget emot, fysiska formen är som sagt god.
* Rejäla kängor eller låga vandringsskor?
* Går det bussar regelbundet från Nikkaloukta till Kiruna?
* Vad kan man spara vikt på i ryggsäcken, respektive vad måste man absolut ha med sig?

Tack för hjälpen?

/Calle, vicegringo

Mera tips!

Hej Calle.

Tält innebär ju en större frihet. Exempelvis kan man få lite mer äventyr genom att avvika från Kungsleden vid Alesjaure och gå mot Vistasvagge.

Sedan vidare upp i Stuor Räitavagge via Nallo, och sen vidare mot Sälka och vidare mot Kebnekaise enligt tidgare beskrivning.

Enligt min mening får ni då en mer varierad vandring med flera olika terräng- och naturtyper än om ni väljer den traditionella vägen.

Men om ni väljer den här föreslagna rutten får ni nog inte frestas av att vada vid de vadställen som finns utmärkta på kartan mellan sjöarna Alujavri, Radujavri, Miesakjavri, för att "gena" mot Vistas. De vaden är synnerligen opålitliga, särskilt i juli, då högvatten kan förväntas. Första veckorna i juli är normalt den tid vi norrbottningar kallar fjällflod, dvs en andra omgång smältvatten från högfjällen och som ibland är lika intensiv som vårfloden. Vadställena jag nämner krävde liv i somras.

En annan "naturlig" genväg, den genom Unna Vistasvagge kan vara besvärlig, med mycket sten och ett kämpigt utsteg till Vistasvagge.

Höga kängor är bra, när det är blött och ger bra stöd i besvärlig terräng. Det är, som sagt mycket vatten även i små bäckar i början av juli och det är skönt om man kan knata över även dessa små brolösa vattendrag utan att bli blöt.

Hur långt man går varje dag, är högst individuellt. Jag går inte gärna mer än 20 km. Helst bara 10, eftersom jag vill uppleva mycket på vägen. Går man långa dagsetapper kan man istället stanna kvar två nätter på samma trevliga ställe och bara njuta av omgivningarna under en dag. Ta det lugnt. Gå en dagsvandring, kanske med en bestigning av någon topp.

Bussar från Nikkaluokta till Kiruna går flera gånger per dag.

Gå in på http://www.ltnbd.se . Där hittar du Norrbottens länstrafik.

Packningstips.... ja, det är väldigt svårt. Man måste hela tiden kompromissa.
Tänk på att ni i många stugor efter kungsleden kan proviantera. Dyrt, men rätt praktiskt!

Var beredda på allt från sommar till vintertemperaturer. Man kan aldrig veta.

Hör av dig om du funderar på något mer.

//Mvh Bert

Hallå Gringos!

Hur långt man går är så klart individuellt, men är ni vältränade så går ni säkert 3 mil om dagen. Speciellt eftersom ni har tält och kan gå hur långt ni vill och när ni vill, oberoende av stugorna.
Med 4 km/tim blir 3 mil 8 timmars effektiv vandringstid. 16 timmars rast per dygn! Det gör ni lätt. Skulle t.o.m. tro att ni kommer tycka det är segt att sitta och sega i tältet längre tid än så.

Men testa att gå hemma i skogarna först om ni är osäkra...

God tur.

Fast nu lät jag ju som en riktig hetsvandrare.

Man ska såklart gå så långt eller kort man känner för. Njuta av fjällen på det vis man själv vill, antingen om det är lugnt strosande eller om man är ute efter slitiga vandringar just för den personliga utmaningens skull. Allt är tillåtet i fjällen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
LegendZ Kebnekaise - "Sevärdeheter", tips på leder Fjällvandring 4
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
Veke Kebnekaise-route tips needed- answers in swedish Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
JimmyBoy Tips/väderförhållande i Kebnekaise? Fjällvandring 1
Steen Tips søges: destination Kebnekaise via Kiruna flyplats Fjällvandring 2
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
mandrake Kvikkjokk-Kebnekaise Tips välkomna Fjällvandring 1
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas.... Fjällvandring 3
HJÄLP med Kebnekaise tips. Fjällvandring 2
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg