....hm kanske går att göra någon lösning så man kan låsa fast sina väskor i pakethållare med hänglås
Jag gick till järnaffären och köpte en lång, ganska tunn, plastöverdragen vajer och två vajerlås. Sen gjorde jag en liten öggla i var ända med vajerlåsen. (Tänk på att "vika in" änden på vajern in i vajerlåset igen annars kan det gå att dra ur vajern med ett rejält ryck.) När jag dragit åt vajerlåsen sågade jag av "bulten" och klappade till med en stor mejsel så att gängorna deformerades och muttern inte går att skuva av igen (lätt i alla fall).
Då har jag en lätt vajer som jag kan dra igenom lämpliga väskhandtag, ramar, stolpar, etc, och lås.
Den är ungefär 3m lång och väger ungefär 100g.
Den duger givetvis inte för riktigt stöldskydd, men det går i alla fall inte att bara lyfta av väskorna och gå därifrån utan stöldverktyg. Jag hoppas på detta sätt i alla fall hejda tillfällighetstjuven en liten stund. Då kanske jag hinner tillbaka till cykeln.
Jag kommer inte i håg vad kalaset kostade, men jag har för mig att det var ganska klart under en hundring.
Det finns liknande låsvajrar att köpa, men de är inte tillräckligt långa och de väger betydligt mer (tjockare vajer), men ger givetvis bättre stöldskydd. (och blir dyrare