Håller med föregående talare. Har gjort 3 lyckade och jättetrevliga vandringar med min mammas flatcoated retriver nu (hunden lever normalt i stadsmiljö så det är en stor omställning för henne).
Jag brukar se till att ha med extra energität mat, senaste turen testade något som kallades frystorkad vom och vanliga energitätt torrfoder. På turen brukar jag se till att lägga fodret ordentligt i blöt eftersom hon ibland slarvar med att dricka när det händer andra grejer som är roliga. Har även haft med vätskeersättning som jag fick tips på av någon veterinär men hon klarar sig utmärkt utan det..
Jag brukar ha med en ganska fet salva som jag smörjer hennes tassar med på kvällen och en skyddsko ifall hon skulle göra illa sig på någon av tassarna så man kan undvika att få onödigt mycket skräp i ett eventuellt sår.
När vi bor i tält är det några saker att tänka på.
Innan vi gav oss ut på tur (som längst 6 nätter i sträck) övade vi några gånger att sova i tältet, först i en trädgård och sen i skogen nära hemma.
Eftersom det är en flatcoated retriver är hennes normaltillstånd dyngsur och därför brukar jag inte ha henne onödigt mycket i tältet. Bara om vädret är så dåligt att vi måste vara i tältet är hon där när vi är vakna, och då i absiden. Jag brukar ha med en trasa av typen sämskinsimitation att torka av henne det värsta med och det hjälper faktiskt jättemycket.
När vi sover får hon ligga i fotänden av innertältet eftersom hon ibland har svårt att minnas gränsen för "ute" och "inne" när hon är i absiden (vill gärna sticka ut nosen under tältduken om hon hör roliga ljud). I innertältet släpper det där och hon beter sin som om vi var inne. Eftersom hon ofta fortfarande är blöt när vi ska sova så brukar jag ha ett regnskydd på nederdelen av min sovsäck (ett sånt regnöverdrag till sovsäck, någon gång har jag använt regnskyddet till ryggsäcken).
Jag brukar ha med något hon kan ligga på när hon sover (rekommenderar en bit avklippt liggunderlag). Någon gång när det varit kallt och hon varit ovanligt blöt har hon fått sova med en jacka över sig också för värmens skull, förmodligen överflödigt, men det känns bättre så. Hon har snabbt lärt sig vilket liggunderlag som är hennes och det funkar bra även om man vill att hon ska ligga plats i en stuga med folk eller liknande.
De senaste två turerna har jag haft klövjeväskor på henne och det har gått jättebra, hon bär utan problem 3-4kg förmodligen kan hon bära lite till men det har inte behövts. (obs! träna innan). Jag brukar också ha henne i ett ganska långt elasiskt koppel när vi vandrar eftersom hon och jag kan hålla lite olika rytm och välja lite olika vägar runt stenar och så. Det kopplet funkar jättebra.
Om du tänker dig en stugtur så rekommenderar jag att du ringer och kollar eller bokar innan du ger dig ut. I de flesta fall när vi övernattat i någon av STFs stugor har det inte varit några problem med att hunden är med, men någon enstaka gång (framförallt på stora anläggningar som fjällstationer) kan det vara problem med att hundrummen är bokade eller fulla.
Andra saker som är bra att kolla är hur man bäst reser med hunden (kan vara vissa regler på tåg och bussar) när man ska till området och att man har stenkoll på naturreservat och lokala regler för hundar så man inte stör djurlivet i området.
Mycket av dessa tips kanske är överflödigt för en 2 dagars vandringshajk men där har du dem iallafall. Vet att det redan finns några trådar i ämnet här på forumet eftersom det är där jag lärt mig mkt av detta. Bland annat en tråd om hund på syltoppen tror jag och en om klövjeväskor, kolla under rubriken "hundsport".