Finns ganska mycket
Canon har, som redan nämnts, AS-1 för 135-film, den är vattentät till 5m och ger bra bildresultat. Kameran har fast objektiv.
Canon har även en Ixus X1 för APS-film, också vattentät till 5m och med fast objektiv, även denna är bra.
Minolta har sin Weathermatic för APS-film, den har 2x zoom och är vattentät till 10m. Denna kamera använde jag själv i 2år innan jag gick över till digitalkamera och var mycket nöjd med den.
På den digitala sidan finns det en del alternativ:
Själv använder jag Canon S40 med UV-hus, vattentätt till 30m. Jag är oerhört nöjd med S40; den ger ett mycket bra bildresultat både med och utan UV-huset. S40 har 4 miljoner pixlar och 3x zoom.
Min sambo använder Canon IXUS V2 med tillhörande UV-hus. Den har 2 miljoner pixlar och 2x zoom. Ger inte lika bra bilder som S40, men för att vara en 2-miljoners pixel-kamera så är resultatet helt ok. Den stora fördelen är att kameran är mycket liten när man inte har UV-huset på; lätt att alltid ha med sig.
Canon har även en modell som heter IXUS 330 som det också finns UV-hus till. I stort sett samma bildkvalitet som V2, men med 3x zoom. 330 är lite större än V2.
Pentax har ett par digitalmodeller som det finns UV-hus till. Har dock ej testat varken kameror eller Uv-hus så jag vet ej hur kvaliteten är.
Sony har en eller flera modeller med UV-hus. Jag hade tidigare en Sony P1 med UV-hus och den var bra. Canon S40 ger dock avsevärt mycket bättre bilder.
Till Minoltas lilla 2-miljonerspixel kamera Dimage X finns också ett UV-hus. Tyvärr har Minolta i sverige inte tagit hem detta, men det går ju att få tag på från utlandet. Dimage X kostar samma som Canon IXUS V2, men har 3x zoom. Dimage X ger dock inte lika bra bilder som V2.
Till någon av Fujis kameror finns det UV-hus har jag för mig, men jag tror det är svårt att få tag på i sverige.
Sen händer det ju mycket på digitalkamerafronten. Det kommer nya modeller hela tiden. Canon S45 ersätter S40 under oktober/november och skall ge bättre bilder överlag, annars har den nya lika många pixlar och zoomomfång. IXUS V2 ersätts av IXUS V3 som har 3 miljoner pixlar.
Och alla andra märken lär också komma med nya modeller inom kort. Nästa vecka är det stor fotomässa i Köln och då lär det säkerligen visas mycket nytt.
Bra sidor för att hålla koll på digitalkameramarknaden är:
http://www.dpreview.com och
http://www.steves-digicams.com
Mvh Erik