Point 65 K1R
Hej.
Jag köpte en begagnad Point 65 K1R förra hösten. Jag är 10 cm kortare och 20 kg lättare än du (innan din planerade viktminskning) och upplever min Point som ganska rank. Det finns tydligen två varianter av K1R, en rundbottnad och en mer flatbottnad, min är oturligt nog rundbottnad. Jag är också relativ nybörjare som paddlare och hade nog önskat mig en något stabilare kajak att lära upp mig i. Å andra sidan kanske kajaken håller längre på det här sättet, eftersom den är mer att växa i som det sägs. Som det nu är får jag stoppa ner 10-15 kg barlast i form av vattendunkar i kajaken innan jag ger mig ut för att den inte skall kännas alltför instabil. En lösning för dig vore ju att behålla din egen barlast för att slippa det problemet. I takt med att du tränar och blir bättre försvinner samtidigt barlasten och du landar på din önskade vikt när du klarar att paddla utan barlast. Fiffigt, eller hur?
Jag ville ha ett roder på kajaken och det som sitter på min Point, som är byggd 2000, fungerar tillfredställande, men är ingen egentlig höjdare. Jag tycker det kunde varit bättre, men jag kan inte säga exakt hur det skulle vara konstruerat då. Det är säkert därför jag inte arbetar som kajakroderkonstruktör. Mitt roder har sk keepers, alltså små plastpedaler som löper i skenor under däcket. Det är en lösning som är ok, men som tyvärr har ett par brister. Min ena keeper kärvar något och vill därför inte glida tillbaka efter att jag tryckt rodret i botten på den sidan. Det löste jag hjälpligt med att sandpappra, och nu har jag fått tipset att hyvla bort en milimeter på keepern. En större svaghet är däremot att konstruktionen inte ger mig något bra fotstöd när jag paddlar. Tar jag spjärn med fötterna svänger jag ju rodret. Jag skulle nog föredra en variant där det sitter en fast pinne som jag har fötterna stadigt placerade mot, och en ovanliggande boumerangformad pinne som jag kan sköta med tårna och som svänger rodret (nu blev det helt obegripligt, men du kanske har sett en sådan konstruktion någon gång. Jag tror VKV har den i sina kajaker).
I övrigt tycker jag min kajak är bra. Packluckorna är ganska lätthanterade och kanontäta, skotten sitter bra placerade och är täta, den är lätt och har bra bärhandtag, sittbrunnen är inte för stor och inte för liten, jag sitter skönt i sitsen och får plats med mina fötter till och med med kängor på (Lundhags storlek 44), det finns alla stroppar och snören man vill ha och den är trevligt röd och vit.
Paddlingsegenskaperna upplever jag med min begränsade erfarenhet som goda, förutom att den som jag tidigare sagt är lite rank. Att den är rank känner jag dock inte av när jag väl paddlar den, det är mest när jag sitter och slöar eller skall kliva ur eller i. När jag paddlar är den följsam och känns lättpaddlad.
Points nya variant kanske är mindre rank, och dessutom tror jag de fixat till sina roder från och med förra säsongen. I så fall borde det vara ett utmärkt köp enligt mig.
Lycka till!
Kalle