Ursäkta sent svar.
För Austabotnryggen eller Soleibottindarna så kör söderut från Turtagrö mot Övre Årdal, efter ca 13km närmar du dig Berdalsbandet(Högsta punkt 1315möh, bomstation), några 100m före bomstationen på vänster sida, precis på komungränsen så kan man kör ner tvärt till en liten parkering under kraftledningen.Rinnande vatten finns.
Här startar en stig upp mot punkt 1483. Håll till höger om denna och ta sedan sikte bort mot Sörryggen på Austabottind.
Andra mer direkta klätterrutter i Jotunheimen
Som du skriver Nordveggen på Glitttertind (ca 350m höjd, 10-11 replängder grad 4+)
Nordveggen kan bjuda på vintriga förhållanden året om, isskruvar, stegjärn och spade för toppdrivan bör nog tas med. inmarschen är lång så räkna med en lång dag i fjället. Denna står även på min önskelista.
Nordvesteggen på Galdhöpiggen eller Sörösteggen på Veslepiggen, båda startar från samma plats vid portpiggen på Styggebreen. Veslepiggen något kortare och lättare, (7-8 replängder grad 3+ på Galdhöpiggen, 4-5 replängder grad 3 på Veslepiggen) Nordvesteggen är lös och har vintriga förhållanden långt ut på sommaren. Kort anmarsch över breen från Juvvashytta, enkel retur ned normalvägen från båda bergen.
Nordvestpelaren på Store Styggedalstind Vesttopp (2383möh) har jag spanat länge på, en spektakulär pelare i storslaget landskap. Skall vara kring grad 3 i 3-4 replängder. Anmarsch genom Helgedalen från Turtagrö.
Söre Dyrhaugstind från hytta på bandet (Skagadalen) 6 replängder grad 4+, med ett upptag på 5) Fint att ta retur till Turtagrö via Dyrhaugsryggen och Store Dyrhaugstind ( kring grad 2 på några ställen) Gick turen åt andra hållet i våras.
Andrews Renne upp på Storen (2405möh) ger 3 replängder fint fjäll kring grad 3, och är inte lika trafikerad som normalrutten Heftys Renne. Retur via "helikopterslingan", firning ner till Hjörnet. En lång dag.
Som Kjpil nämnt, Vesteggen upp på Storen, (7 replängder, grad 5- i den övre delen) Skall vara fast och fin. En lång dag från Turtagrö.
Östeggen via Falkungen upp på Falketind (2067möh) är en lång tur i delvis löst fjäll (12 replängder totalt, 5- i några upptag). Lång tur med lång väggklättring från Koldedalen.
Detta känns som ett axplock av massvis med turer som finns i Jotunheimen, och speciellt Hurrungane, där det fullkomligt kryllar av ryggtraverser och väggklättringar från grad 3 och uppåt.
Utanför Jotuheimen kan jag rekommendera Romsdalen. var själv där i somras. Nordveggen på Romsdalshorn (1550möh) är en klassiker (6 replängder grad 4 eller Drömmediedret på Store Venjetind (1852möh), ca 6 replängder grad 5. Både har obefintlig anmarsch, men tar en hel dag i anspråk. Lite annan klippkvalitet än i Jotunheimen, jag tycker det är överlag mer svårsäkrat i Romsdalen. Båda turerna går i magnifika omgivningar, men kan vara hårt trafikerade under högsäsong, se upp för stenslag och var beredd på att få köa på standplatserna.