Tips för långa segelturer

Hejsan,

Jag och min far planerar att segla hem en lite större segelbåt tidigt nästa vår. Troligen kommer vi ha extra besättning på delar av sträckan.
Seglatsen kommer gå från medelhavet, runt Spanien/Portugal och vidare norr ut.
Eftersom båten inte har avsaltningsanläggning tänkte vi satsa på buteljerat vatten. I och för sig kan man väl tänka sig droppar eller tabletter för vattenrening. Fördelen med flaskorna är ju annars att man då får komma i land vid några tillfällen för att köpa nya.

Är det någon som gjort samma sträcka och kan tipsa oss om hamnar, platser att bunkra på och så vidare.
Ställen att undvika

Framför allt är vi nyfikna på hur man skall lägga upp det här med mat. Själv klarar jag mig på frystorkat och vitaminpiller men jag tror nog att farsan vill ha mer varierad kost.

Hälsningar

Bengt

Vad är "en lite större segelbåt" i praktiken? 40 fot? 50? Nåt i de större storlekarna borde väl ha rekorderliga färskvattentankar inbyggda, eller ska jag utgå från att de inte är rena nog för dricksvatten? Av hänsyn till miljön skulle jag nog välja påfyllningsbara dunkar eftersom världen redan verkar svämma över av "ännu icke återvunna" plastflaskor.

Med lite helkonserver och bra torrvaror (pasta, ris, cous-cous, potatismos...) kan ni säkert ha god mathållning ombord så länge som frukt/grönsaker håller sig. Det måste finnas hyllmeter med böcker om matlagning till sjöss!

Lycklig resa!
/Richard
[Ändrat av Tumbleweed 2006-11-20 kl 19:38]

SPD

Ett bra första knep är SPD som betyder Spar På Disken. Detta gör man t.ex att varje person i besättningen har sin kaffmugg/temugg/juicemugg. Med maskeringstejp + en penna märker man muggen. Sparar mycket disk. En personlig vattenflaska likaså att ha i stittbrunnen, istället för att dricka vatten ur glas. Under sommaren i Medelhavet konsumerar man mycket vatten.

Skulle det bli så hårt väder att kastrullerna inte står kvar på spisen trots kardanupphängning, så föredrar jag kall mat, före ingen mat alls. Mat som åtminstone jag kan sleva i sig oavsett hur hårt väder det är, bara man är tillräckligt hungrig är:
Vita bönor i tomatsås på burk
Köttbuller med ”gräddsås” på burk
Fiskbuller med hummersås på burk
Ärtsoppa på burk
Makrill i tomatsås på burk
Ravioli på burk

Även om de företag som gör "mat på burk" numera är väldigt internationella är det inte säkert att den mat som finns att köpa här hemma finns att få tag i, i länderna runt Medelhavet och längs färdvägen från Gibraltar och hem. Ärtsoppa är nog en typisk svensk ”speciallitet”.

Inga glasburkar/flaskor i hårt väder. Det hjälper inte hur noga man städar efter en krossad glasburk, så finns det glasskärvor kvar i flera veckor, vilket medför att det inte är så kul att gå barfota. Dricker man öl, så köp öl på burk i stället för på glasflaska. Varje land har sitt pantsystem så man får inte tillbaka panten man erlagt.

En sak som är märkligt är att varje land tycks ha sina anslutningar för rinnande vatten. Det behövs massor av adapters för att vara säker på att man ska kunna ansluta sin slang till kranen på bryggan eller skarva 2 slangar.

Även för landström behövs det adapters, då det förekommer massor av olika kontakter även om jag har för mig att alla länder har 220-230VAC, 50Hz

Än värre är det med gasol (propan). Varje land verkar ha sitt system och även om dom skulle kunna fylla en utländsk gasolflaska så vägrar man i regel göra detta. Vore något för EU politikerna/tjänstemännen att fixa. Ett typiskt handelshinder.

Per Brune (Azorerna – Gibraltar - Sicilien- Athen 2000, och Mallorca –Tunisien –Malta - Kreta - Rhodos 2002)

Tack för tipsen

Tack för tipsen grabbar,

Det är en 43-fotare och visst finns det vattentankar men vi är osäkra på skicket på dessa. Det duger säkert till att diska i och eventuellt koka soppa på.

Knepet med kall burkmat i busväder var bra.

Jag kommer säkert på fler frågor och då hör jag av mig.

Hälsningar

Bengt

Jag ”lyckades” glömma den vanligast förekommande konserven på burk, nämligen korv. ”Bullens pilserkorv” känner nog dom flesta till, även om jag personligen tycker den är på gränsen till oätbar, såväl varm som kall.

Per Brune

Ja på en båt, med begränsad färskvattentillgång, så är väl konserver betydligt bättre än frystorkat.

Sen behöver man nog inte SÅ fruktansvärt mycket variation. Man behöver kanske inte äta samma saker varje dag, men jag tror man klarar sig på en rullande veckomatsedel (i alla fall om man har möjliget att då och då förändra matsedeln, antingen permanent eller enstaka måltider).

När det gäller elanslutning så finns det så kallade "reseadaptrar" att köpa. Tyvärr brukar de oftast bara klara ojordade uttag. Det är då bättre att ha med sig lite kabel, avbitare och skruvmejsel och köpa den lokala stickproppen på plats.

Jag tror att det stämmer att de flesta länder har 220-240 V, däremot är jag lite osäker på om det kanske är 60 Hz nånstans (mest troligt på öar i såna fall). De flesta elektronikprylar idag brukar dock inte ha några problem med att klara 100-240 V 50-60 Hz, men det kan vara värt att kolla upp vad som finns i båten.

Hej Bengt!

Det var ett tag sen du skrev, men om du ännu inte kommit iväg: All information om hamnar, väder, kanaler, VHF-kanaler, tidvatten etc hittar du i den nästan oundgängliga Reed's Almanac (gäller för sträckan gibraltar-sverige). Kostar några hundralappar men är utomordentligt användbar.

Maten ska inte vara några problem (antar att båten har kylskåp), längsta benet kommer förmodligen vara över Biscaya, annars kommer ni ju kunna komplettera på vägen. Köp mat som är god, äta är ett av de största nöjena ombord.

Nu vet jag inte om du kanske är väldigt rutinerad, men min erfarenhet är att det tar alltid mer tid än man tror. Båten måste kanske repareras och väder inväntas. Man kan lätt bli stressad om man tvingas ligga i hamn och lyssna på kulingen när man har en snålt tilltagen tidtabell.

Överväg om ni ska segla via Engelska kanalen eller irländska sjön. Jag hade nog tagit vägen via skottland och Caledonian Canal... Kanalen och Nordsjön är tungt trafikerade farvatten och ganska tråkig. Hellre segla mellan whiskeyfabriker än oljeplattformar.

Behöver ni förresten en gast? Jag seglar väldigt gärna med om ni går via skottland!

Kalle (Orust-Kiel-Borkum-Dover-La Couruna-Gibraltar-Grekland...)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg