Tips för Jotunheimen önskas

Hej!
Jag och min sambo planerar att vandra i Jotunheimen i slutet av juli och skulle vara tacksamma för tips och synpunkter. Vi har tänkt att vandra enligt följande:

Dag 1: Resa. Overnatting på Gjendesheim
Dag 2: Gjendesheim - Memurubu (Beseggen). Overnatting på Memurubu.
Dag 3: Memurubu - Gjendebu (Bukkelegeret). Overnatting på Gjendebu.
Dag 4: Gjendebu - Leirvassbu. Overnatting på Leirvassbu.
Dag 5: Leirvassbu - Spiterstulen. Overnatting på Spiterstulen.
Dag 6: Spiterstulen - Galdhøpiggen - Spiterstulen. Overnatting på Spiterstulen.
Dag 7: Hemresa.

Vi planerar att ta tåget från Stockholm till Oslo och buss vidare från Oslo till Gjendesheim. Är det det bästa sättet eller finns det andra bättre alternativ?

Är det någon som har några tips och erfarenheter som kan vara bra för denna vandring?
 
Det låter som en trevlig vandring! Jag vandrade 10 dagar runt Jotunheimen juli 2008, Gjendesheim-Torfinnsbu-Skogadalen-Leirvassbu-Memurutunga-Gjendesheim. Sträckan Leivassbu-Gjendesheim är mycket lättvandrad. Utsikten över topparna i norr och söder från Memurutunga är hänföranande och bör absolut inte missas. Själv följde jag vattenbrynet istf Besseggen från Memurubu då mina knän var för trötta vid det här laget. Men inte heller denna vandring är helt trivial och jag minns hur imponerad jag blev av att möta ett gäng gråhåriga norskor halvvägs här.
I år utforskar jag istället Breheimen och Hurrungane.
Go tur / Andreas
 

avslutad210712

Gäst
Kapar tråden lite.

Hur betalar man i norge på bussar, båtar, stugor, fjällanläggningar etc - är det norska kronor som gäller eller går det bra med äkta svenska eller platskort?

I vilken storleksklass kostar det att åka med båtarna på tex gjende?

Var hittar man busstidtabeller för Norge?

Har en liten fundering om att eventuellt ta en vandring i Jotunheimen mot slutet av sommaren
 
Kapar tråden lite.

Hur betalar man i norge på bussar, båtar, stugor, fjällanläggningar etc - är det norska kronor som gäller eller går det bra med äkta svenska eller platskort?

I vilken storleksklass kostar det att åka med båtarna på tex gjende?

Var hittar man busstidtabeller för Norge?

Har en liten fundering om att eventuellt ta en vandring i Jotunheimen mot slutet av sommaren

Svenska funkar på vissa ställen, men alltid bra med norska. Till vägstationerna kan det vara bra med norska ;) Vi betalde med kort på de flesta ställen.

Båten kostar 150 NOK har jag för mig (2008).

// Jocke
 
Bussar och Spiterstulen

Hej!

Busstider hittar du på http://www.nor-way.no/ Jag antar at det är expressbussar du är ute efter. Är man fler än två får man grupprabatt. Dom har också pensionärsrabatt. Även nattbussarna kan rekommenderas.
Busstider för Lom - Spiterstulen kan vara riktigt svåra att hitta. Här kommer en adress: http://www.ruteinfo.net/ruter-f1/tp/05-734.htm och åt andra hållet: http://www.ruteinfo.net/ruter-f1/rp/05-734.htm
Spiterstulen är en fantastisk plats, men då särskilt på vintern, när det inte är så mycket folk. Mycket god middag om man har spenderbyxorna på, och det kanske man har om det är avslutningsmiddag. Kostar 300 kr för trerätters. Hur tar ni er till Oslo? Vi har flugit men det kan också då vara svårt att få tiderna att stämma med Norwegians flygtider. Dom har annars billiga biljetter.
Ni bör nog ha norska kronor för att ta er fram. Kort går bra på alla turisthyttor.
Rutten verkar fin tycker jag. Man undviker det steniga inre av sträckan mellan Gjendesheim och Spiterstulen, man får se Besseggen, som ju är ett måste. Ett annat ställe som rekommenderas är Olavsbu, en självbetjänt stuga mellan Gjendbu och Leirvassbu. Det torde dock vara rätt stenigt, jag har bara sett det med snö på. Har vandrat i området otaliga gånger, men det finns dokumenterat endast från 2 vinterturer. www.friluftsframjandet.se/marsta-sigtuna Kolla under vuxen/vinterfjäll

C.
 
Tusen tack för alla tips

Tack för alla tips och fina reseberättelser som vi tagit del av. Längtar till på fredag då vi äntligen ska iväg -jippii!

Några tips till avslutad210712:
Försökte hitta rätt busstider via http://www.nor-way.no/, tyckte dock det var svårt, så jag mailade mina frågor direkt till ruteinformasjon@nor-way.no De var väldigt snabba och vänliga med sina svar!
Bussarna behöver man inte boka i förväg då de har platsgaranti. Biljetten går att köpa direkt på bussen och det går bra att betala med kort.
 
Bra val

Jag går varje år i Jotunheimen och har nu betat av de flesta rutterna. Jag skulle inte vilja gå besseggen från Gjendesheim utan hellre från memurubu.

Memurubu, Gjendebu (eller tvärtom) är en av favoriterna tillsammans
med Gjendeu till leirvassbu.

Om tid finnes, ta en tripp upp på Kyrkja vid Leirvassbu. Därifrån har man en fin fin utsikt!
 
Jag går varje år i Jotunheimen och har nu betat av de flesta rutterna. Jag skulle inte vilja gå besseggen från Gjendesheim utan hellre från memurubu.

Memurubu, Gjendebu (eller tvärtom) är en av favoriterna tillsammans
med Gjendeu till leirvassbu.

Om tid finnes, ta en tripp upp på Kyrkja vid Leirvassbu. Därifrån har man en fin fin utsikt!

Bra tips, gå Besseggen från Memurubu! Med full packning så är det inte så lätt att klättra ner på kammen.
Ta er till Gjendesheim och ta båten kl 7:45 eller kl 8 till Memurubu.
 
Bra tips, gå Besseggen från Memurubu! Med full packning så är det inte så lätt att klättra ner på kammen.
Ta er till Gjendesheim och ta båten kl 7:45 eller kl 8 till Memurubu.

Än bättre kan man ju skicka sin ryggsäck med båten och gå utan packning efter Besseggen. mer njutbart att ta sig fram, särskilt uppför kammen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Fjälla Jotunheimen 3 dagar - TIPS?!! Fjällvandring 7
toblotron Tips om Jotunheimen stugtur? Fjällvandring 2
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Tips på turer uppe i Jotunheimen Fjällvandring 1
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4

Liknande trådar