Tips: Fjällvandring 4 dagar, >9 timmar fr. Mälardalen?

Det känns fåfängt att fråga, men jag blir så rådvill när det är dags att planera årets enda fjälltur, samma visa varje år!

Jag och min svåger, båda i 30-års åldern och god form, ska fjällvandra sista veckan i juni. Vi har fyra dagar att disponera, inklusive restid och vi kör inte gärna längre än 9 timmar från mälardalen. Förra sommaren gick vi från Vålådalen, genom Gåsen och Hårjångsdalen tillbaka till Vålådalens fjällstation. Mycket fin tur, speciellt Hårjångsdalen.

Våra kandidater så här långt är:
- Marsfjället
- Skäckerfjällen (vi tänkte ta denna förra året men var rädda att det skulle vara för blött)
- Lunndörrsfjällen och Anaris, söderifrån. Skulle gärna se Lunndörrspasset.

Vi fiskar inte, bor i tält och äter det som är enkelt att ta med. Gillar maffiga vyer och när det blir lite grisigt. Passagen genom Hårjångsdalen blev mycket minnsvärd just för att vinden låg som i en tunnel, och det regnade och det blev ett äventyrligt vad över ån. Däremot tänkte vi skära ner på distansen lite och kanske hålla det till 10-15 km per dag.

Har ni något ställe som ni verkligen kan rekommendera, kanske något tips om de vi redan är inne på?
 
Hejsan.

Om ni inte varit där lägger jag min röst på Lunndörrsfjällen. Ta bilen upp till Tossåsen och starta med att gå rakt norrut genom Lunndörren. Sen hade jag gått väster ut mot Vålåstugorna för att sedan gå tillbaka via lämplig dalgång. Storådörren är mest storslagen men både Tronndalen och Gråsjödörren är mycket fina.

/ Stefan
 
Hejsan.

Om ni inte varit där lägger jag min röst på Lunndörrsfjällen. Ta bilen upp till Tossåsen och starta med att gå rakt norrut genom Lunndörren. Sen hade jag gått väster ut mot Vålåstugorna för att sedan gå tillbaka via lämplig dalgång. Storådörren är mest storslagen men både Tronndalen och Gråsjödörren är mycket fina.

/ Stefan

Eller hur! Har tittat lite på Youtube och dessa pass verkar riktigt fina. Två timmar kortare körsträcka också. Enda nojan är blåsten för om det blir en sån tunneleffekt så är den ju med en ganska lång bit. Å andra sidan klarade tältet vinden mycket bättre än jag trodde förra året, det dånar något fruktansvärt i tältduken men den sliter sig inte.
 

Bilagor

  • Lunndörren_Storådörren.png
    Lunndörren_Storådörren.png
    999 KB · Visningar: 48
Hej igen,

Nu kan det ju naturligtvis blåsa en hel del nere i passen, men det är i princip alltid möjligt att slippa att slå upp tältet på ogynnsamma platser där nere.

I själva Lunndörren finns ju ett vindskydd i mitten där man får och kan sova över i nödfall, men man behöver ju bara gå ett par km extra från vindskyddet (åt bägge hållen) för att komma ner till fjällbjörkskogen, där det för det mesta går att hitta vindskyddade tältplatser. Men om vädret är ok, finns det även fina tältplatser i kullarna öster om leden cirka 1.6 km norr om vindskyddet.

Vad det gäller Storådörren har jag bara skidat genom den på vintern, men personligen hade jag haft som grundplan att tälta ett gäng km nedanför så att säga och sedan gått genom passet på en dag. Var väldigt kalt där uppe och inga skyddade platser vad jag kan minnas.

Men får man kanonfint väder är ett mycket trevligt alternativ att istället gå upp i Lillådörren. finns fina tältplatser uppe vid Tronntjärnarna, där jag tältat en gång. Och sen kan man knata upp på Nörder Storådörrfjället, är en episk utsikt därifrån :)

/ Stefan
 
Tänkte uppdatera med hur turen faktiskt blev:

Jag fick kalla fötter på Lunndörren då vädret såg ut att bli dåligt (det blev det) och att jag tänkte det skulle vara skönare att ta något med inte lika mycket höjdmeter, ledat och nära komfort efteråt.

Så vi tog Vallbo - Anarisstugan. Startade runt 20-tiden från Vallbo och slog läger efter ca. 5 km med värme och mygg. Försov oss till kl. 10 och tog en FlapJack till frukost, sedan vidare. Lunch vid Tvärån, sedan fortsatt myggig skog. Kom upp ovanför trädgränsen och hade mycket vackra vyer över Vattensjöarna. Nu hård vind och regn (men inga mygg). Köttade på i regn som smattrade mot regnstället och vind som knuffade en ur steget ibland.

Framme vid Anarisstugan runt kl. 15. Morsade på några gubbar som var där på dugnadsarbete. Tittade på kartan och tänkte oss vidare mot issjödalen för läger. Någonstans här efter måste vi ha gjort något misstag. Vi tyckte vi tog av mot skylten som visade "Vålådalen via issjödalen 24 km" men efter någon timme stod det klart att vi gått tillbaka samma väg som vi kom.

Ganska slitna vid det laget så bestämde oss för att bara fortsätta, och antingen pressa tillbaka till Vallbo eller slå läger vid sjön Tomröven. Matade på och strax innan trädgränsen upphörde regnet. Myggen tillbaka. Tror vi var vid Vallbo strax efter kl. 20. In i bilen och marschfart till hotell i Östersund...

Får det till att det blev 32,5 km på ca. 10 timmar den dagen, vilket slår förra årets utmarsch med 1,5 km.

Vet inte, detta kanske inte är för mig...
 
Tänkte uppdatera med hur turen faktiskt blev:

Jag fick kalla fötter på Lunndörren då vädret såg ut att bli dåligt (det blev det) och att jag tänkte det skulle vara skönare att ta något med inte lika mycket höjdmeter, ledat och nära komfort efteråt.

Så vi tog Vallbo - Anarisstugan. Startade runt 20-tiden från Vallbo och slog läger efter ca. 5 km med värme och mygg. Försov oss till kl. 10 och tog en FlapJack till frukost, sedan vidare. Lunch vid Tvärån, sedan fortsatt myggig skog. Kom upp ovanför trädgränsen och hade mycket vackra vyer över Vattensjöarna. Nu hård vind och regn (men inga mygg). Köttade på i regn som smattrade mot regnstället och vind som knuffade en ur steget ibland.

Framme vid Anarisstugan runt kl. 15. Morsade på några gubbar som var där på dugnadsarbete. Tittade på kartan och tänkte oss vidare mot issjödalen för läger. Någonstans här efter måste vi ha gjort något misstag. Vi tyckte vi tog av mot skylten som visade "Vålådalen via issjödalen 24 km" men efter någon timme stod det klart att vi gått tillbaka samma väg som vi kom.

Ganska slitna vid det laget så bestämde oss för att bara fortsätta, och antingen pressa tillbaka till Vallbo eller slå läger vid sjön Tomröven. Matade på och strax innan trädgränsen upphörde regnet. Myggen tillbaka. Tror vi var vid Vallbo strax efter kl. 20. In i bilen och marschfart till hotell i Östersund...

Får det till att det blev 32,5 km på ca. 10 timmar den dagen, vilket slår förra årets utmarsch med 1,5 km.

Vet inte, detta kanske inte är för mig...
Ge hela området en chans till. Det är väldigt fint där.
Trodde jag hade bloggat om min vandring från Vallbo...men tydligen inte.

Hur som helst så var det lite lurigt vid stigförgreningarna, så jag kollade lite extra med gps...annars var det karta som gällde.

Ge området en chans till. Issjödalen...så härligt område, liksom de olika dörrarna...

Hmm...får blogga om denna tur...blir i höst...
 
Ge hela området en chans till. Det är väldigt fint där.
Trodde jag hade bloggat om min vandring från Vallbo...men tydligen inte.

Hur som helst så var det lite lurigt vid stigförgreningarna, så jag kollade lite extra med gps...annars var det karta som gällde.

Ge området en chans till. Issjödalen...så härligt område, liksom de olika dörrarna...

Hmm...får blogga om denna tur...blir i höst...

Tveklöst är det ett fantastiskt område, tror mer det är mig det är fel på. Det är bara att under just sådana förhållanden så blir man som en travhäst med skygglappar, och bara ångar på. Det enda som retar mig på objektiva grunder är att det i vålådalen är så lång anmarsch till trädgränsen.

Har fått höra några gånger nu att det tenderar att bli "dödsmarscher" när jag är med.

Lärdomen från denna tur borde ju vara att ha kartan i fodral runt halsen, bättre regnskydd (lär väl ta en vecka för kängorna att torka) och att leva med tanken att ligga i tältet några timmar i slutet av dagen och göra ingenting.

Samtidigt väcks undran - klarar jag 40 km på en dag? Och var skulle jag testa det?
 

Bilagor

  • IMG_3517.jpeg
    IMG_3517.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 21
  • IMG_3518.jpeg
    IMG_3518.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 19
  • IMG_3520.jpeg
    IMG_3520.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 19
  • IMG_3521.jpeg
    IMG_3521.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 18
Tveklöst är det ett fantastiskt område, tror mer det är mig det är fel på. Det är bara att under just sådana förhållanden så blir man som en travhäst med skygglappar, och bara ångar på. Det enda som retar mig på objektiva grunder är att det i vålådalen är så lång anmarsch till trädgränsen.

Har fått höra några gånger nu att det tenderar att bli "dödsmarscher" när jag är med.

Lärdomen från denna tur borde ju vara att ha kartan i fodral runt halsen, bättre regnskydd (lär väl ta en vecka för kängorna att torka) och att leva med tanken att ligga i tältet några timmar i slutet av dagen och göra ingenting.

Samtidigt väcks undran - klarar jag 40 km på en dag? Och var skulle jag testa det?
Om du känner att det handlar om att prestera framför att uppleva är jag fel person som ska ge tips. 10-15 km/dag är inte så dumt.

Kartan runt halsen...det verkar så obekvämt. Fast det kanske var skrivet mer i affekt än en seriös tanke...

Som sagt...ge området en chans till. Saantandurrie...favoriten 2019 när jag varit vid Anarisstugan och skulle ner i Lunndörren. Hittade även minnesmonumentet efter de som omkom i stormen 1978.

Jag har lite idéer på vandringar, men de behöver mogna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Tips om led för fjällvandring i mindre kalla ställen under vintertid Vandringsleder 10
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Scaramanga74 Tips mellansverige sökes Vandringsleder 7
lmlmlm Gotska Sandon tips Vandringsleder 5
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
maaacus Stavsjö - Katrineholm. Tips/Erfarenheter? Vandringsleder 3
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
stina_vandraren Tips /åsikter om planerad rutt Vandringsleder 0
Kaneback84 Tips och tricks inför Vasaloppsleden Vandringsleder 3
swedish_supertramp tips flerdagars hike med lagom distans ifrån norrköping? Vandringsleder 7
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
joelandersson92 Flerdagars vandring i Skåne? Tips? Vandringsleder 7
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
danishen Tips om dagsvandringar i Sthlm Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
easker Upplandsleden i vår! Tips? Vandringsleder 1
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Zachie Tips längs Bruksleden och i Malingsbo Vandringsleder 11
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.