Tips ang borttagning av bultar

Jag har plockat bort några bultar som var lite dåligt placerade och skulle vilja göra det som är kvar lite mindre synligt. Jag har sågat av dem och hamrat in det som är kvar så att inget sticker ut. Är det bara o ta lite målarfärg och måla på? Finns det något särskild typ av färg jag borde använda för att det ska hålla bättre? Eller något annat än målarfärg?
En av bultarna hade en lite för grund hål för att hamra in så den sticker ut några mm och ser fördj**lig ut. Jag kommer inte åt med såg och det finns inget som liknar någon gänga kvar efter mina omgångar. Vad borde jag göra här? Lite plastic pudding eller nått runt den?

Vad som maskerar hålen bäst beror ju alltid på vad det är för klippa, men jag misstänker att lite plasticpadding i själva hålet är allt som behövs för att man inte ska se hålet särskilt lätt.
Filmjölk kan stimulera mosstillväxt..!

Att få av en stump av en bult som dessutom saknar gänga är inte lätt...

Om man borrar förutseende så borrar man lite djupare än bultens längd och då är det "lätt" att slå in den när den ska avvecklas. Ett alternativ när man ska ta bort bultar och inte vet hur djupt hålet är, är att dra åt muttern så hårt det går, med en bra nyckel, till slut drar man av bulten och då är den dessutom av innanför muttern, och bulten är troligen ganska utdragen så att den går att slå tillbaka in även i ett grunt hål med ett dorn.

Bortsett från batteridriven vinkelslip eller tigersåg har jag inget bra förslag på hur du får av din bultände. Att spackla över tror jag inte blir så bra, och dessutom blir det ju ett litet grepp!?

Kanske nån i Bultkommiten har ett bra tips, det har provat det mesta numera tror jag.

Jag har funderat på det där med gamla bultar som ska bytas. Kanske en "draghammare" kan få ut hela bultar ur hålen? Inte just din då, som saknar gänga, men mer generellt. Brorsan hjälpte mig för en massa år sen att få ut ett gäng kölbultar ur min gamla ekbåt och dom tror jag satt minst lika hårt som expanderbult. Med några kilos vikt i den rörliga delen är det ett jäkligt brutalt verktyg!
Med lite tur finns sen ett tomt hål att borra upp en aning och sätta en limbult i. En snyggare lösning än att lämna trasiga bultrester efter sig. Jag har dock inte provat själv, fritt fram för klättrare med svets att experimentera alltså!

Björn

Bilagor

• draghammare.JPG
    draghammare.JPG
    11.2 KB · Visningar: 597
Har en sån, tror den är för liten faktiskt. Begövs nog grövre (tyngre) grejer. Expanderbultar är lixom gjorda för att sitta kvar...

Björn

Läste i någon gammal blaska (Climbing?) att de blandade epoxilim med sand hämtad nedanför klippan. På det viset fick de en massa i ungefär klippans färg att använda för att spackla igen gamla bulthål.

Jag har ingen koll på hur bultar ser ut, men borde inte detta funka?

Ett körnslag i mitten av bulten och sen borra ett hål som har en diameter strax under bultens. Sen kan man med en dorn och hammare "vika in" de tunna kanterna som är kvar.

Det är surt om det bara sticker ut en liten snutt:( Har tyvärr inga bra idéer om det inte ens finns lite gänga kvar.

Annars är det smidigaste att slå av bulten med hammare innan man hamrar in den, det går förvånansvärt lätt. Här är ett tips för motsträviga bultar.

När det gäller att fylla i hålet så hade jag en idé om Sika och sedan trycka in lite grus i massan innan den stelnar, men jag har inte provat ännu.

"kemiskt trä" spakel finns i flera färger. Så kan du välja det efter vad som passar bäst för din klippa :)
Läste i någon gammal blaska (Climbing?) att de blandade epoxilim med sand hämtad nedanför klippan.
Kemiskt trä var ju en bra tanke. Att spackla på lite grus med epoxi har jag tänkt lite på, kanske kan jag kombinera det med kemiskt trä istället. Jag ska plocka med mig några småsten från marken vid insteget och experimentera lite innan jag börjar spackla på berget.

Ett körnslag i mitten av bulten och sen borra ett hål som har en diameter strax under bultens. Sen kan man med en dorn och hammare "vika in" de tunna kanterna som är kvar.
Det här va ju inte dumt... Nog kan jag få in kanterna som är kvar tillräckligt för att sen spackla över när jag hittat en lösning som ser bra ut. Tackar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
mariap Chiang Mai och Krabi?? tips?? Klättring allmänt 2
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
svebur Någon med tips om Ponte Brolla? Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg