Tillgängliga satteliter

Hej. Jag har två stycken GPS’er. En Garmin 12 med firmware 4.58, och en Vista med firware 2.28. När jag tittar på ”sattelit sidan” så ser jag att 12’an har "låst" på satteliter som jag inte ens ser som tillgängliga på Vistan. Är det någon som har en förklaring?????
Magnus

Märkligt

Finns det lediga kanaler på Vistan, eller är alla tolv upptagna?
Kan det av någon anledning vara så, att numreringen är olika på de två enheterna?
Har du kört dem mot VisualGPS, med NMEA data ut, och kollat var de olika enheterna placerar sina satelliter?

Anders

Är det så att du har WAAS/Egnos påslaget på din vista? (Det har ingen som helst funktion ännu i Europa)

Om det är så så används de 2 sista mottagarna (av 12) för waas/egnos och om det då skulle finnas fler satelliter än 10 synliga ovanför horisonten kommer vista'n inte att visa dem.

Efter lite kontroller kan jag säga att waas är avstängt samt att det finns "lediga satellit platser". De satteliter som saknas i Vistans satellit sida ligger nära horisonten. Så frågan är om Vistan struntar i dem, då det är ofta svårt att låsa på satelliter nära horisonten.

Mask angle

Det finns något som kallas "mask angle".
I professionella utrustningar kan man ställa in den själv, men i manicker som en Vista är den fast. Garmin talar ínte om vad de ställt den till, men den ligger nog på 5º-15º, skulle jag tro. Det innebär att satelliter som visserligen är över horisonten, men ligger under denna mask, inte tas med i beräkningen, även om det går att ta emot signaler från dem. Signaler som kommer in så flackt är ofta ganska störda, av reflektioner från olika ytor, och av att ha tvingats till längsta möjliga väg genom atmosfären.

Dina två olika mottagare har antagligen olika maskvinklar inlagda.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sungam 60CSx tappar satteliter Navigering 5

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg