Tillbaka från Trysil...!!!

KATASTROF...!!! Så kan man sammanfatta vår resa till Trysil. Då vi kom fram till Klara Camping kl 04.00 på morgonen möttes vi av en syn vi sent skall glömma. Älven var brun och full med bråte och träd som forsade ner. Anledningen var det skyfall som på 7 timmar fick Trysilälven att stiga med 2,5 m under bara några timmar..!!! Broar raserades, hus sköljdes ner i älven. Ingen hade upplevt något liknande i Trysil. Och vi prickade givetvis in denna helg för vårt fiske.!

Att fiska i Trysilälven under dessa förhållanden var totalt omöjligt. Under dom 2 första dagarna försökte vi fiska i några sjöar inte långt från Trysil, men även dessa var översvämmade och bruna. Vi åkte till Ljöra ca 4 mil från Trysil, och fann att den inte alls drabbats så hårt av regnet. Ljöra skulle innehålla Harr och Öring. Eftersom jag aldrig fått någon Harr var det ju åtminstonde chans till att få min första. Jag och Simon fiskade under några få timmar och resultatet blev 1 liten (3 hg) Öring som jag tog på Haröre nymf med guldhuvud. Alltså var jag fortfarande utan Harr.

Vårt kvällsfiske skulle vi bedriva i Flena, som är en biflod till Trysil. Flena hyser endast Öring och då i smått format.
Under några fina kvällstimmar fick vi på Torrfluga ca 10-15 Öringar.

Sista dagen hade Trysilälven gått ner till ca 1 m över normal, och vi provade att fiska. Nu fick jag äntligen min 1:a Harr.
Den var ca 15 cm lång....!!! Ytterligare några Harrar tog våra flugor men ingen som var i närheten av 35 cm.
Kvällsfisket bedrevs även det i Trysilälven, och resultatet var egentligen detsamma. Några små Harrar och en liten Öring var allt vi mäktade med i en grumlig, hög älv.

Totalt var denna resa givetvis misslyckad men vi kommer tillbaka nästa år och då...!!!!

Vill passa på att tacka Jan Kvil, som sköter Klara Camping och har fiske café med inhemska fiskare och vi som är där för att få vår efterlängtade jätteharr. För er som någon gång är i Trysil för att fiska, missa inte Jan´s fiske café.

För er som vill se bilder från resan ta en titt på mitt försök till hemsida..!!
http://home.swipnet.se/~w-16010/

herre jevlar

Det verkar som maximal otur.. Men du har lärt känna området och kommer att åka dit igen. Inte helt misslyckat med andra ord!!

ska iväg nu på måndag till strömmen mellan Gaebnavatnet och Altevatnet (cirka en mil norr om Torneträsk). Detta blir en tur som förmodligen blir bättre än den vi gjorde till samma ställe för 2 år sedan.
Båtkarlen som då körde oss över Träsket hade under hans 56-åriga vistelse i en närliggande by aldrig upplevt så högt vatten som just denna sommar.
Båthusen var folk tvungna och surra fast i stranden så dom inte kunde flyta bort.
Fisket gick naturligtvis inte bra, sen hjälpte det inte att termometern visade 2 plusgrader hela veckan.

Fast det ni hade i Trysil är nog relativt svårslaget.

Pack

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Trysil Fiske 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg