tilläggsplagg?

Ska iväg på en längre cykeltur där jag bland annat kommer korsa norra Kina under vintertid.
När jag cyklar kommer jag ha underställ och varmt mellanlager från icebreaker och en vindtät jacka samt en väldigt varm mössa. Detta bör hålla mig tillräckligt varm då jag cyklar även fast det går ner mot -15.

När jag tältar kommer jag dock sitta still mycket då jag lagar mat och fixar med cykeln, därför behöver jag ytterligare nåt varmt plagg att slänga på mig då det är bitande kallt och jag ej utför nån fysisk aktivitet. Att ta med en vingterjacka känns som en dålig lösning då den kommer ta väldigt mycket plats. Nån idé på en bra lösning som tilläggsplagg?

Det beror lite på hur varmt plagg du anser dig ha behov av..

Ett lätt-o-billigt tips är dobsom comfor pant som finns på stadium, kostar 399 och har envägs hållånga dragkedjor (skönt att slippa löpare som krpyer ner längst benet från höften), väger 280 gram.. och är fodrade men jag vet inte rikigt hur mycket loft dom har, möjligtvis är dom 1 cm tjocka, 8 lager byxa blir 8 cm högt iaf.
Jag håller mig varm i mina för det mesta, dom ska med ut i vinter men jag kommer roligtvis få dra på mig nått extra när de pinar i.. Men dom skyddar rätt bra mot vind också.

Annars finns det ju byxor med primaloft som foder och dom måste va varma och goa.. (mina primalofthandskar är VARMA) Och inte väger det så mycket heller.

Finns några par med sånt på Addnature.com för tusenlappen och uppåt, dock en vikt från typ 550 gram..

Fjäderlätt hade väl test av både väldigt avskalade byxor men även dom som är användbara; har dragkedja.

Annars är det ju lätt att sy in ett blixtlås på ett par byxor, mina regnbyxor fick 70 cm (halvvägs-upp-på-låret-)långa blixtlås på inner-fram sidan, tog en lien stund att sy och blev kalasbra, räcker för att jag ska få på dom med känger utan problem.

Edit: Jag har varit i liknande tankar, kanske märks? :p
Edit2: Oj, kankse inte bara var byxor det gällde..

Senast ändrad:
Jag paddlar när det är kallt i tunn ylletröja å en pacelite skaljacka fryser först om jag går iland tar då på mig en Buff väst i polyester under jackan(den tar liten plats men värmer gött)
Kanske kan va nåt för dig!

/Janne

Dun!

Hej!

När jag läser din beskrivning och andras kommentarer tycker jag en "stadiumbyxan" låter som ett vettigt alternativ, haft flera par och använder dessa till och från jobbet på cyckel hela vintern mellan 0 till -30 grader. På toppturer och övriga vinterturer är de förstärkningsplagg vid låg fysisk aktivitet, och som du beskriver din utrustning, underställ, mellanlager och skal bör du gott och väl klara dig med dessa och må gott.

Gällande överkroppen är min erfarenhet att man behöver mer isolering, dun är oslagbart så länge du kan hålla det torrt. Skulle rekommendera en "mellantjock" jacka vilket jag tror du bör klara dig med ner till -15 grader. En s.k. "expiditionsjacka" blir som du beskriver för stor. Min erfarenhet är att klättermusens dunplagg både är lätta och lätta att packa ihop, en "mellandunjacka" ovanpå det du beskriver i övrigt borde räcka. Huva eller ej är en smaksak, jag tycker det är bekvämt att ha en tjock huva som värmer huvudet. Jag har även provat syntetjackor i olika varianter men dessa upplever jag kalla i förhållande till dunalternativen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg