Jag tycker att det är enklare att gå nerifrån och upp, särskilt om man har packning.
Så väldigt mycket packning behövs ju inte om du gör det som en endagstur, kanske till och med har åkt båten till Memurubu, då är det ju bara mat och extrakläder för en dag. Men Besseggen kan ju vara en del i en längre tur, om man har "vanlig" full packning med tält, sovsäck etc, så går jag definitivt hellre uppför.
Jag tyckte att det ofta var så att ryggsäcken fastnade i rump-höjd när det var brant nerför, kan vara lite onödigt jobbigt/läskigt när man inte vill få ut tyngdpunkten för långt.
"Himla trångt" beror på timing, tiden på året kanske mest. Jag har bara vandrat höst, bland de sista helgerna som båten har gått, varje gång. Då är det också många som vill ta sista chansen för året och njuta av hösten. Har man 2 dagar och vädret verkar stabilt tycker jag att det är det en bra "uppvärmningstur" att gå nere längs sjön dag 1 istället för att ta båten (och där kan det vara typ 3-4 timmars kö att få åka,nästan lika snabbt att gå alltså!), och Besseggen dag 2.
Javisst, passa på att göra mer än bara Besseggen om du är där!