Tierra

Är det någon som har provat eller har ett par skalbyxor märke Tierra Conrad Kain och vill göra en bedömning på dessa?(funder på att köpa)

Bra byxa

Jag har ett par sedan tre, fyra år. Används mest på vintern men eftersom man kan ta av snölåset så får dom följa med på sommaren också. Lite tunga och stora för det men fungerar bra.
Jag tycker om att man kan öppna hela sidan på byxan, när jag går på fjället och det är blött i gräset öppnar jag bara i sidan uppifrån så att säga och vips är ventilationsproblemet löst. Avtagbara hänhslen är också bra tycker jag.
Slutsaten är att jag rekomenderar byxan.

//PW

oxå intresserad

Hejsan Per

Som sommarbyxor skrev du! Nu blev jag riktigt intresserad. "lite tunga" antar jag är i jämförelse med minimalistiska sommarbyxor modell zip-off. Själv kör jag med Kungens M59 och dom är väl minst lika tunga som Conrad.

Om jag sparar antar jag att jag får råd med byxorna lagom till sommaren :0)

ha de

Bengt

Nu blev jag också nyfiken...

Är sommaranvändningen som regn-/överdragsbralla, eller som en ren rakt-av-ersättare till vanliga "fältbrallor" typ Fjällräven G1000 eller M59?

Regnbyxa

Jag använder byxorna som överdragsbyxor. Dom är förstärkta nedtill på insidan benet och blir lite "stora" när man viker, packar ned dom men jag har inte råd att köpa ett par till enbart sommarbruk. När jag köpte dom ringde jag Tierra och frågade om användning sommartid och eftersom man kan ta av snölås och hängslen så verkade det fungera.
Om det är blött i gräset drar jag ner dragkedjan i sidan, spänner ihop byxorna med den stängning som finns i midjan ocg då ventilerar det bra.
Men som sagt, används inte som ersättning för utan som komplement till "vanliga" byxor.
Materialet är inte XCR eller Paclite utan den "första" versionen. Texet är laminerat med en ripstopväv som är rutig. Min flickväns Fitz Roy i XCR från förra året har ett tjockare yttertyg. Är det samma yttertyg på nya byxorna också kan nog vikten vara lite högre.
Hoppas att ni får ut något av svaret.

//PW

Prisvärt alternativ

Hej

Om det är funktionen som vinter/regn-byxor
du är ute efter så rekommenderar jag:
http://www.gallerian.org/itab2/pdetalj.asp?PID=255
De är också i 'andastyg' och har helt blixtlås längs sidan.

Om det 'snobbvärdet', med att framstå som en lättlurad fåne i 'Tex, du är ute efter, så bör du välja ngt annat märke.
Märkessnobbarna brukar dessutom rynka på näsan åt Tierra (Arcteryx någon?).

Det är dina pengar och ditt val

Conrad Kain

Använder mitt konradkainställ till allt

överdragsbyxa/jacka när jag seglar på sommaren (funkar överlägset i hård vind, huvan är klockren) ibland spolar de ju dessutom upp lite vatten på däck.

rakt-av-ersättare under höstvandringar, Har inga andra byxor med mig. Ventilationen har jag satt hårt på prov, funkar ok. Har dock fått ta av dom ett par gånger och gått i kalsongerna, vet inte hur varmt det var då men jag skulle gissa på 18 grader och strålande sol.

Använder dom på vintern som överdragskläder när jag är ute och åker kångfärdsskridskor, fotar eller annat... Funkar bra! Om det inte snöar eller blåser för mycket gör iofs inte GT-TEX någon nytta men kläderna sitter jävligt skönt på mig så då använder man dom ju. Snygga dessutom...
Jag har inga erfarenheter från skidbacken

Re: Prisvärt alternativ

User; sa:
Hej

Om det är funktionen som vinter/regn-byxor
du är ute efter så rekommenderar jag:
http://www.gallerian.org/itab2/pdetalj.asp?PID=255
De är också i 'andastyg' och har helt blixtlås längs sidan.

Hejsan,

Dom där ser inte helt ointressanta ut, min erfarenhet av Isotex är att det fungerar riktigt bra som "klimatspärr". För närvarande kör jag med ett par ultralätta regnbyxor från Regatta (med Isotex) dom funkar utmärkt till enklare promenader och lågfärdsskridsko, jag har till och med klättrat is med dom. Nackdelarna är att dom saknar ventilationsmöjligheter, snölås och att dom är för klena för tuffare tag.

Så igentligen var jag ute efter ett par rejäla vinterbyxor av salopett-typ med snölås och hela köret. Därav intresset för Conrad, att dom tydligen fungerade som sommarbyxor var mer som grädde på moset.

Jag bryr mej inte så mycket om "flash-faktorn", min friluftsgarderob är redan full av sånt som får den märkesmedvetne att rynka på näsan.

Hälsningar

Bengt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg