Jag äger en Yukon
Nu lämnar vi Goretex-skvallret. Vettiga människor går direkt till källan när de undrar saker, istället för att sprida kärringrykten.
Jag äger en Yukon av årets modell (som jag för övrigt fick när jag reklamerade en gammal Yukon från 1995 - alltså fick jag en jacka för 3500 när jag reklamerade en för 2400).
Ännu har jag inte testat den hårt till fjälls (v 31), men den lovar mycket gott. Väven är relativt mjuk och skön, den har "riktiga" lodräta bröstfickor och har en huva som går att rulla ner till en krage om man vill. Jämför man med gamla Yukon är den här betydligt närmre skuren, utan att för den delen inkräkta på rörligheten. Den sitter otroligt bra och snyggt på mig som är 193 cm.
Några nackdelar så långt? Ett frågetecken för de nedre fickorna som sitter där avbärarbältet hamnar. Ingen tendens till skav dock, och de fickorna vill man gärna ha till vardags. Huvan känns ibland något kort i höjden, men måste testas under fjälloväder för en nogrannare åsikt.
Sammantaget en extremt snygg jacka med många vettiga lösningar för vandring.
En mer fullödig recension kommer på www.molekyl.com/uteplatsen efter fjällvandringen v31.