Tidvatten

Hej,

Förlåt en landkrabbas fråga. Jag skall studera insekter i tidvattenzonen i norra Bohuslän.
Vet någon vilka tider som gäller för högvatten resp lågvatten under dygnet ?

Johnny

Om jag minns rätt är det sådär 12h 17’ mellan varje högvatten och likaledes 12h 17’ mellan varje lågvatten.
Det finns personer som har som jobb att räkna ut de exakta tidpunkterna för massor av ställen runt om på jorden. Det finns böcker med tabeller men det finns också datorprogram.
I vissa GPSer finns algoritmen inlagd.

Googla på ”tide” som är det engelska ordet

Per

Tidvattenberäkning

Tidvattnet i norra Bohuslän är inte exakt detsamma som vi på Orust Kajak tabellerat för våra omgivningar. Men du kan använda våra tabeller, om du minskar varje tidangivelse med en halvtimme.

Högvatten (HW) i norra Bohuslän inträffar nämligen cirka 3,5 timmar efter månens passage av Greenwich-meridianen och dess motsvarighet på andra sidan jorden (denna tidpunkt kan hämtas ur en nauticalalmanacka). I genomsnitt är det 12 tim 25 minuter mellan två HW. Lågvatten (LW) inträffar mitt mellan två högvatten.

hälsningar
Jens

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg