Det är förvånadsvärt många som lägger upp sin vandring utifrån en max prestation per dag. Man skall gå en viss sträcka, helst så långt som möjligt per dag.
Min personliga tanke och mening med fjällvandring är ju att komma ifrån stressen i vardagen, få njuta av en underbar natur, koppla av och mysa och det gör man bäst om man tar det lungt.
Jag vill kunna vandra i lungt tempo, stanna till var jag vill och när jag vill, Hittar jag en fin plats kan jag stanna tidigt på em osv........ Min färdplan är så väl tilltagen så jag har aldrig hamnat i tidsnöd och varit tvungen att dräpa mig sista dagen bara för att hinna med en viss buss osv.
När man läser en del ilägg här på utsidan blir man ju förvånad. Hur kan man kosta på sig en resa från södra sverige och kasta sig ut i ett rasande tempo, vandra Sarek runt så fort som möjligt och sedan kasta sig på buss å tåg för att hinna hem till stressen igen....... sen in på detta forum och skriva ned en berättelse om hur man vandrat och framför allt hur fort det gick.
Mina dagsturer är ytterst sällan längre än 12-13 km, max 15. men jag njuter till 100 %