Tidigt vandring?

Jag är så sugen att komma ut å vandra igen så jag sitter och funderar på vart man kan vandra tidigt på året, typ i början av juni? Jag har gått vasaloppsleden i början av juni tidigare men det inte någon höjdare, jag vill ha mer berg och mindre organiserat.

Några tips?
 
Jag är så sugen att komma ut å vandra igen så jag sitter och funderar på vart man kan vandra tidigt på året, typ i början av juni? Jag har gått vasaloppsleden i början av juni tidigare men det inte någon höjdare, jag vill ha mer berg och mindre organiserat.
Jämtland? Kan vara mycket vatten men så länge man inte tänker sig korsa något större vattendrag bör det inte vara några problem. Om man följer lederna är det antagligen inga problem alls.
 
Vålådalen!

Mmm, man kanske skulle ta triangeln igen... Tror du det går att ta den i maj/början av juni?

Visst kan det gå att ta sig fram till Sylarna i månadsskiften Maj/Juni, men risken är att det blir en mycket blöt och jobbig historia om det ligger mycket snö var. Jag har gjort ett gäng vandringar vid den tiden på året och vid två tillfällen (förvisso uppe i Lappland) blev vi tvugna att kämpa oss fram över stora snöfält med genomslagssnö. På ett ställe var snön dessutom helt vattensjuk, vilken innebar att man vid varje steg sjunk ner till knät, eller i vissa fall långt upp på låren, i en vatten/is/snö-"gegga". Inte den roligaste formen av vandring!

Vill man ha ett säkrare alternativ skulle jag nog sikta in mig på fjällen runt Vålådalen. Dels går inte de lederna lika högt upp på kalfjället och dessutom är det för det mesta mycket mindre snö på vintern i de östliga delarna av fjällvärden. Vill man vara lite mer för sig själv kan man som alternativ starta i Tossåsen söder om fjällkedjan och vandra runt i de vackra Lunndörrsfjällen. Här kan man i princip vara helt säker på att inte se en enda människa och den gången jag var där i början av Juni var det mycket lätt att hitta fina torra tältplatser.

/ Stefan
 
Visst kan det gå att ta sig fram till Sylarna i månadsskiften Maj/Juni, men risken är att det blir en mycket blöt och jobbig historia om det ligger mycket snö var. Jag har gjort ett gäng vandringar vid den tiden på året och vid två tillfällen (förvisso uppe i Lappland) blev vi tvugna att kämpa oss fram över stora snöfält med genomslagssnö. På ett ställe var snön dessutom helt vattensjuk, vilken innebar att man vid varje steg sjunk ner till knät, eller i vissa fall långt upp på låren, i en vatten/is/snö-"gegga". Inte den roligaste formen av vandring!

Vill man ha ett säkrare alternativ skulle jag nog sikta in mig på fjällen runt Vålådalen. Dels går inte de lederna lika högt upp på kalfjället och dessutom är det för det mesta mycket mindre snö på vintern i de östliga delarna av fjällvärden. Vill man vara lite mer för sig själv kan man som alternativ starta i Tossåsen söder om fjällkedjan och vandra runt i de vackra Lunndörrsfjällen. Här kan man i princip vara helt säker på att inte se en enda människa och den gången jag var där i början av Juni var det mycket lätt att hitta fina torra tältplatser.

/ Stefan



Kanon, jag ska kolla på det istället. Kul att se något nytt också. Vet du någon bra sida med info?
 
Tidlig vandring

er det mulig å gjøre i Norge også, hvis du tar sjansen på å reise utenlands. Du kan jo prøve deg på Rondanestien som går helt fra Oslo til Hjerkin. Det er fullt mulig å "hoppe inn" på stien et stykke oppe hvis du ikke vil gå hele. Det er flere selvbetjente hytter langs stien, slik at behovet for å bære med seg all maten fra starten blir redusert. Du kan selvsagt også ligge i disse hyttene hvis du vil, eller telte utenfor hvis du liker det bedre.

Rondane har tradisjonellt et tørt klima, så sjansen for store nedbørmengder er minimal. Jeg har sjekket tiden, og det skal være fullt mulig å gå så tidlig som i begynnelsen av juni (snøen skal være smeltet). For sikkerhets skyld kan du jo sjekke snøforholdene på denne siden før du drar, den er meget god. Bare velg snø i menyen til venstre og så undermeny snødybde, og soom deg inn på det området du vil gå i så ser du hvordan forholdene er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6

Liknande trådar