thureb

Om jag inte helt misstar mig, så var det signaturen thureb som visade upp sig på tv igår. Grattis till media-exponeringen :)

Jag har dock några frågor angående det faktum att 50 pers hamnade på drivande isflak. Hur kan det hända egentligen? Om man åker 50 skridskoåkare, är man då inte utspridda över ganska stort område? Så stort område så att vissa kommer att hamna ute i drivisen, men många borde klara sig? Eller?

/Håkan

Många åkare i området

Det var ca 18 SSSK-grupper i området, ca 300 pers totalt plus flera andra organiserade grupper och en hel del privatgrupper. Jag ledde en grupp med 22 pers. Vår grupp hann ta oss över det område som strax efteråt sprack upp (förstod vi när vi kom iland). Vi förstod inte vad som hänt överhuvudtaget förrän vi kom till bussen vid målet. Vi såg helikoptrarna och svävaren, men trodde att "de övar nog". Vi hade en otroligt fin dag med sol, havsörn och alfåglar. Otroligt fint, vi var jättenöjda men lyckan kom av sig när vi kom iland och fick höra vad som hänt andra grupper.

Det var mycket kraftig sving, vi skämtade om att man kunde bli sjösjuk. Men när vi åkte ner till södra Askö var flaken jättestora (20 * 200 m) och höll ihop jättebra. Vi höll oss däremot långt från iskanten. När vi lunchat i solen på södra Askö åkte vi tillbaka samma väg, och vi kunde se att saker höll på att hända med isen. Vi kunde dock inte ana hur fort det sedan skedde. När vi tagit oss över Askös kant till Gupafjärden hade vi sedan inga vidare indikationer på vad som hänt/skulle hända.

Den enda förklaring jag har till situationen är en kombination av kraftig sving, en snabb och oväntad vindkantring samt att så många åkare mattat ut isen. Det som hände måste hänt så fort att det överraskat alla. Följden blev en allvarlig incident.

/Staffan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kung Stalle Israpporter (till Cwmint, Thureb & Stadan) Långfärdskridsko 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg