Hej
Lo-cykelsports Thorn verkar vara baserad på deras Club Tour modell, ramen svetsad i Taiwan. Inget fel på den. Thorn Raven Tour modellen är designad för Rohloff-navet. Ett subert 14 växlat baknav. Om du ska köpa Nomaden, ramen är lödd i England, så är det direkt från SJS Cycles. Det är heller inget större problem, har själv köpt några cyklar direkt därifrån. Det ända jag har fått justera i efterhand är styrstamslängden. Har bara ringt dit och fått hemsänt de längder jag har önskat att få testa, för att komma fram till rätt längd. Utan några problem från deras sida.
Börja att ta några mått på dig innan du ringer, ditt grenmått, står beskrivet hur på deras site. Axelmått så de kan anvisa rätt bredd på styret.Gå in på denna site och mät upp, enligt anvisningarna, för att få rätt vevarmslängd (=crankarms).
http://www.myra-simon.com/bike/cranks.html
Ska man lägga mer pengar på Nomaden än standardutförande så gradera upp naven till XT. Sen kan man ju kosta på sig XT-spec på vevparti och växlar men grund LX är ju helt okay.
Bar ends är växelväljare som sitter i styrändarna. Fördelen med dem är att man kan ställe dem i friktionsläge om de fasta lägena börjar krångla i inställningen. En finess som jag har haft nytta av på långturen så man slipper reda ut det på dan utan kan kolla in inställningen på kvällen.
Men ha klart för dig till vad du ska använda cykeln till, innan du ringer dit, så kan de säkert guida dig rätt i komponentdjungeln.
Lycka till