Thermopak - värmepåsar

Är det någon som kan förklara för mig hur sk värmepåsar egentligen fungerar? Vi har diskuterat detta på mitt jobb och några hävdar att det är en fysikalisk reaktion som utlöses av en "?" (kommer inte på ordet, men det är oftast en metallfjäder eller metallpinne) som startar en kristaliseringsreaktion i en övermättad saltlösning. Andra tror att det är en kemisk rekation. Hur stämmer detta med tesen att energi är oförstörbar och att energin då ev lagras på något sätt i påsen när man kokar den (vilket man måste göra för att den skall kunna fungera).
/Hulda

Guest

Gäst
Fysikalisk!

Jag minns inte exakt vad det är för substans, men jag tror att det kan vara natriumacetat. Det är frågan om en substans som inte kristalliserar spontant vid avkylning, dvs den är underkyld. När det gäller kristallisation skiljer man mellan kärnbildning och tillväxt. I det här faller kommer ingen spontan kärnbildning att ske, och därmed har kristallerna ingenting att växa på. Den lilla knäppen ger lokalt tillräckligt med energi för att sätta igång kristallisationen. När kristallisationen väl satt igång är det energetiskt fördelaktigt för substansen att kristallisera på redan bildade kristaller. Måttet på oordningen, entropin, kommer att minska. (Nu kan man ha en massa termodynamiska beräkningar här, men det hoppar jag över)I förlängningen leder det till att du får tillbaka kristallisationsvärmet som du har tillsatt när du smält kristallerna i ditt varmvatten.
/Mattias

Tack!

Det var en mycket mer utförlig beskrivning än vad jag fått tidigare och jag tackar så mycket
/Christina
PS: Visst är det bra att vi kan "slänga ut mystiska frågor" på det här sättet och även få svar på dem...

Re: Tack...

hulda_ammer; sa:
...utförlig beskrivning på den första länken jag tittade på. Är det en fysikalisk eller kemisk reaktion????
/Christina

Vad är skilnaden??

Jag antar att det du menar med kemisk reaktion innefattar reaktioner mellan molekyler eller joner, typ a+b -> c. I så fall är detta en fysikalisk reaktion.

/Niklas

ja, jag tror...

...att det var så jag menade. Orden var inte mina från början utan kollegor som egentligen är forskare inom elektronikproduktion/-konstruktion.
/Christina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graip Värmepåsar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg