Thermoblade

kan bli världens grej

Det var med stort intresse jag läste artikeln i Ny Teknik i morse. Om det går att applicera på vår verksamhet kan det revolutionera långfärdsskridskoåkningen, tror jag! Speciellt om man kan få bättre glid i lite kärvare fören så tror jag att ingen vill ha något annat än thermoblade.

Några tankar: skulle det gå att bygga ett par skridskor själv enligt denna princip? Har aldrig jobbat med egen glasfibring. Kritiskt blir väl även hur bra man kan lyckas limma på stålbandet.

Ev. nackdelar: slipning blir väl nästan ogörligt? Kanske går det bara att byta ut stålbandet. Stabilitet/vridstyvhet är ett frågetecken.

Mycket spännande!

Re: kan bli världens grej

kr-val; sa:
Ev. nackdelar: slipning blir väl nästan ogörligt? Kanske går det bara att byta ut stålbandet. Stabilitet/vridstyvhet är ett frågetecken.
De skrev att man byter ut skenan efter 5-10 matcher och att en ny skena kostar 150:-. Nu vet jag inte hur mycket en bandyspelare åker på en match men helt klart är nog att åkningen är mycket agressivare än vår, tror jag... Bandyrör är väl också skålslipade. Om en sådan skena håller en säsong med kontinuerlig bryning så skulle jag vara nöjd. En skridskoslipning kostar den också.
Vad gäller vridstyvheten så kan man uppnå samma värden med fiberfyllda s k aromatiska polyamider som hos aluminium. Dock tror jag inte man kan ersätta stålskenan rätt av på en långfärdsskridsko m a p form och dimensioner utan måste ha någon form av förstyvande struktur.

Vad jag tycker är konstigt är att inte sådana här teknologier snappas upp inom skridskosporten?

/Benny

Jag var lite fundersam innan jag såg bilden men nu är jag säker, det här är företaget T-blades produkt som jag tidigare skrivit om här på Utsidan. Har inte hört det här om minskad friktion innan. Det verkar som om de har bytt strategi och försöker sälja till andra tillverkare istället för direkt till användare.

För att svara på Kristers frågor:

Ja slipning verkar i princip omöjligt, troligtvis kan man bryna och då är det säkert bäst med diamantbryne men vad resultatet blir är svårt att säga.

När det gäller stabilitet/vridstyvhet så står det på T-blades hemsida att bladet flexar mer än ett vanligt hockeyblad men att det bara är bra (i alla fall när man svänger).

Har inte sett någon i verkligheten så jag vet inte hur metallen är hopfogad med glasfibern. Frågan är hur man skall fixa själva metallbiten om man skulle försöka göra en själv.

(Addendum:

Kollade upp patentet i USA, patentnr 5,769,434. Nu förstår jag hur de får ihop metallen med glasfibern. Svårt att förklara, kolla in patentet själva.)

-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2004-03-03 kl 12:49]

tigertamjaren; sa:
Borde inte en värmekälla ansluten till skenan ge samma effekt som denna Thermoblade?

/ G

Tänkte också på detta, en värmefilm i stil med den i en bakruta på en bil som matas med DC från batterier. Ännu mer batterier att släpa på, fast har man riktigt bråttom så kanske det är värt det.

-Palle

Re: Re: kan bli världens grej

bennys; sa:
De skrev att man byter ut skenan efter 5-10 matcher och att en ny skena kostar 150:-. Nu vet jag inte hur mycket en bandyspelare åker på en match men helt klart är nog att åkningen är mycket agressivare än vår, tror jag... Bandyrör är väl också skålslipade.
Mig veterligt är bandyrör sällan skålslipade, men jag kan ha fel. Bandyspelare tjänar mer på att prioritera hög topphastighet och bibehållande av densamma, än att prioritera extrem manövrerbarhet och snabba starter. Därför har bandyrör betydligt längre åkyta än hockeygrillor. Skulle tro att samma argument även motiverar att man avstår skålslipning.

/Patrik

Fördelen som ger nackdelen

Palle_Z; sa:
Ja slipning verkar i princip omöjligt, troligtvis kan man bryna och då är det säkert bäst med diamantbryne men vad resultatet blir är svårt att säga.

Kollade upp patentet i USA, patentnr 5,769,434. Nu förstår jag hur de får ihop metallen med glasfibern. Svårt att förklara, kolla in patentet själva.)
[

Då metallbandet endast är 0,8mm tjockt så kommer värmen som alstras vid maskinslipning inte kunna avledas tillräckligt snabbt. Resultatet skulle bli att bandet avhärdas. Men skärpning med bryne borde gå utmärkt.

Kollade in patentet (om jag nu kollade rätt för det skrevs mycket om figureskating)och som jag förstår så formsprutar man "skenan" i plast tillsammans med "metallbandet". Bandet verkar vara utformat så att det ger en mekanisk bindning i plasten.

Palle, jag får inte upp några bilder på patentsidan. Finns det olika accessnivåer?

/Benny

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg