Thermarest på vintern

Halloj!
Funderar på att köpa ett nytt liggerunderlag, min gamla thermarest blev stulen. Jag vill ha ett lätt liggunderlag som är något sånär bekvämt och kan användas på vintern. Var först inne på att köpa en ny Thermarest prolight 3, men jag har hört att thermarest inte är det bästa alternativet på vintern. Finns det någon erfarenhet av liggunderlag på vintern, som vill dela med sig?
Tack för hjäloen!
Anna
 
Halloj!
Funderar på att köpa ett nytt liggerunderlag, min gamla thermarest blev stulen. Jag vill ha ett lätt liggunderlag som är något sånär bekvämt och kan användas på vintern. Var först inne på att köpa en ny Thermarest prolight 3, men jag har hört att thermarest inte är det bästa alternativet på vintern. Finns det någon erfarenhet av liggunderlag på vintern, som vill dela med sig?
Tack för hjäloen!
Anna
,

Vet att kännare rekommenderar att man vid vintervandring har något under ett uppblåsbart liggunderlag, granris är ju en klassiker, men Naturkompaniet säljer ett lätt liggunderlag med slutna celler vid namn Ridge Rest som rekommenderas att man har under sitt Therm a Rest, har dock ingen egen erfarenhet. Någon som provat? Sedan är det ju skillnad på att ligga i tält och att ligga i vindskydd för den delen, marken kyler! Lycka till
 
Det jag inte gillar med Ridge Rest eller dess brorsa Z-Rest på vintern är att det är så förbaskat svårt att borsta det rent från snö. T ex om man använder det att sitta på vid raster. Eller för all del även i snöbivack.
 
hej!
jag använde mitt thermarest prolite 4 under hela vintern som var nu, och det funkade bra tyckte jag. jag använde då ett till vanligt cellplast liggunderlag underst för att komma upp någon centimeter till, och mitt therma ovan på det.
Den självuppblåsbara funktionen fungerar än sämre på vintern, särskilt när tempen börjar krypa ner åt -25.. så man får hjälpa det på traven och blåsa i lite luft. det finns delade meningar om det, har hört att det inte är bra att blåsa in fukt i liggunderlaget, och att det kan frysa, men av egen erfarenhet kan jag säga att bara man förvarar sitt therma med öppen ventil mellan turerna gör inte den lilla fukten man blåser in någonting under tiden på tur, och angående frysning har jag bara varit med om en gång att ventilen frusit fast och då var det bara att värma den lite, med händerna.

**/linnéa
 
Varken ur värmesynpunkt eller ur lättvikts-synpunkt (och pris-synpunkt) vill jag rekommendera dig att köpa ett Therm-a-Rest liggunderlag.
Dom är dyra, relativt tunga och du kan få bättre liggunderlag för ett bättre pris. Men du kan få leta!

Tänk på att "ProLite3" är ett 3-säsongs liggunderlag. Skall du ge dig ut i riktigt kallt väder så kan du behöva ett 4 säsongs-liggunderlag. Enligt mig är detta onödigt, beroende på vad du har för sovsäck, och hur du isolerar marken under dig.

Själv har jag, efter att ha letat ett tag, hittat ett "POE Ether Thermo-6 Reg"
http://www.pacoutdoor.com/2007/index.cfm?action=product&productID=132&groupID=23&familyID=1
Detta är också ett 3-säsongs liggunderlag, men tjockare än ProLite och innehåller därmed också mer luft och isolerar då bättre.
Jag har själv aldrig frusit med det och då har jag i alla fall befunnit mig i -10gr.
Man kan alltid komplettera sin isoleringsförmåga med granris (väldigt effektivt) eller dylikt under liggunderlaget om det behövs eller för att vara på den säkra sidan.

Nej! Man behöver inte beställa det utomlands, utan de finns i Sverige i valda butiker. Sök på forumet! Diskussionen angående detta liggunderlag är inte allt för gammal.

Själv hittade jag mitt i en Team Sportia butik för 399:-

Om du inte orkar leta allt för länge eller har bråttom så kan du hitta liknande liggunderlag som (Ether Thermo) på:
http://www.fritidsbutiken.com/

Jag har ingen erfarenhet av dessa liggunderlag själv. Men en "luftmadrass" enligt mig slår det mesta, de är lätta och verkar väldigt prisvärda.

//Peter
 
Har man inget emot att ligga 'hårt' är det inga kombos som slår ett cellplast under en renfäll,varmt och gosigt och inte så förjävligt tungt som man kan tro.Ett annat alternativ är att enbart köra på ett 20 mm cellplast,alt dubbla 10 mm.


peter
 
Jag har kört med Thermarest (4 cm tjockt) på mina vinterturer de senaste 10 åren. Jag brukar dessutom ha med ett kort, lätt (200 g?) liggunderlag som reserv, förstärkning under bålen och sittunderlag vid raster.

Denna kombination är rätt så tung, men den ger mycket bra komfort och isolering. Jag brukar blåsa lite i mitt Thermarest även på vintern, och det har gått bra trots att jag varit ute i upp till tre veckor.
 
Tack för alla svar!
Är det någon som har erfarenheter/synpunkter om downmat? De är något tyngre och dyrare men ska vara väldigt varma.
/Anna
 
Thermarest funkar inte på vintern, inte på egenhand iaf
Jag kombinerar mitt Thermarest med ett vanligt 14mm liggunderlag och det fungerar åtminstånde ner till -30. Att släpa på två liggunderlag blir lite tyngre men är en mångsidig lösning.

Vad jag har hört och läst här på Utsidan är DownMan riktigt bra, det finns även en syntetversion som inte är riktigt lika varmt men tål fukt bättre, SynMat.

Hur ofta du ska tälta under vinterförhållanden?
 
Har själv ingen erfarenhet av downmat, men jag satt och bläddrade i gamla Utemagasinet, finns en ganska ok test av liggunderlag i nummer 5 2006, De testar b la Exped Downmat 7. Testen finns tyvärr inte utlagd på hemsidan, men numret går ju att beställa. Om Downmat skrives här b la isolerande med utmärkt komfort, låg vikt (790 g) och låg packvolym, Detta är ju som sagt en test, kanske finns flera här på forumet som provat?
 
downmat

Klar favorit i komfort och isolering,men jag har bara använt den nu senare delen av sommaren.man känner att man håller sej varm underifrån också.
Ett "vanligt" underlag + detta borde vara finfint i måttlig kyla.
Skulle jag vara ute på vintern skulle jag ha vanligt underlag+renskinn:vintertid med pulka/hund/skoter behöver jag ju inte tänka på packvikten på samma sätt.
I"forntiden" när jag var med på fjälldraget ett par gånger hade vi enbart vanligt liggunderlag+vintersäck och det var helt OK.Den tävlingen gick visserligen i början av april i Kirunafjällen.
 
Downmat 7

kör själv med ett Exped Downmat 7, men har tyvärr inte provat vintertid...

Men vad gäller komforten så är det utmärkt, ligger riktigt bekvämt, även på sida.
Pumpas med packpåsen på någon minut, och påsen används till kudde.
Vikten ligger runt 800 + packpåsen, men packvolymen blir inte stor när man komprimerar med påsen.
Enligt tillverkaren ska den klara -17, men som sagt har inte testat vintertid

Finns även en Downmat 9 som väger drygt 200 mer än 7an, och ska klara -40

http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=EXPED_DOWNMAT7
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=EXPED_DOWNMAT9


Mvh: Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
thermarest på vintern Bo och sova 5
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
LinneaEj Thermarest - 40th anniversery edition Bo och sova 6
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19

Liknande trådar