Thermarest - 40th anniversery edition

Hej!

Jag och min pojkvän letar liggunderlag. Vi har tittat på Thermarests 40th anniversery edition och undrar om någon har provat detta eller har några åsikter? Har tidigare kört på cellplast så letar efter något lite varmare och framförallt bekvämare.
Tyvärr så har vi inte möjlighet att komma iväg och titta på de själva i butik :(

Tack på Förhand
Linnea :)
 
Min egen erfarenhet är att uppblåsbara liggunderlag typ Thermarest skall vara minst 1,6 inch (38mm) tjockt för att man skall kunna ligga bekvämt och inte känna marken igenom samt ha matt (non-slip) ovansida. Jag har nu två olika madrasser, ett Prolite Plus Large och ett Trail Pro Large.

Skulle jag köpa ett nytt idag av modellerna ovan hade jag direkt köpt Prolite Plus som är lättare och tar mindre plats i ryggsäcken. 40th Anniversary modellen däremot har samma packmått och bara marginellt tyngre än Prolite Plus, trots 50mm tjock och bekvämare, så inget dumt alternativ:)
Kolla bredden så den passar er, inte bara längden. 50cm kan upplevas som ganska smalt med risk att olika kroppsdelar hamnar på den kalla marken utanför om du inte sover still på rygg.

Jag kan se att de börjat rea 40th Anniversary modellen i USA, så kanske finns det möjlighet för dig att fynda även i Sverige?
 
Senast ändrad:
Tack för svar!

Skillnaden på Prolite plus och 40th verkar vara tjockleken och värmen. Proliten ligger på R värde 3,8 och är 3,8 cm tjock, och 40th ligger på R värde 4 och är 5 com tjock. Det skiljer 60g. Vi hittade ganska billigt från tyskland, de verkar rea ut nu :)

http://www.funktionelles.de/Camping...=article&ProdNr=97047&t=31111&c=48863&p=48863

Det är "regular" storleken du länkar till. Den modellen är för liten för mig som är 193cm. Själv köpte jag mitt Prolite Plus Large i USA (2:a sortering - lite avvikande färg i ena kanten) för $59.
 
Letare ni bekvämare kan jag helt klart rekommendera Exped! Finns både sommarmattor, de som ska klara -4 och de som ska klara ned till -40 grader celsius. Mellan sju och nio centimeter tjocka. Riktigt bekväma enligt mig, och med packpåsen man kan köpa till (schnozzle bag) går det riktigt fort att blåsa upp dem. Bra packpåse också!

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf
(Finns under Products, Sleeping Mats)
 
Hej!

Jag köpte ett nytt sånt där gult, 5 cm tjockt, 40th inför 2012 års fjälltur i Sarek.
Har tidigare använt de tunnare 3.8 cm varianterna med god framgång under många år.
Anledningen till bytet var just den ökade tjockleken som skulle ge mig ytterligare komfort (sover oftast på sidan).

Vi tältade en natt på glaciär utan att kylan ifrån isen/snön märktes ett dugg.
Och tjockleken svalde markens ojämnheter betydligt bättre.
Och det vägde ganska exakt som min gamla.
Jag vill inte spara vikt på förlorad nattsömn, det finns så mycket annat som är lätt nu för tiden.
Dessutom höga poäng för den ljusa gula färgen som lättade upp både stämningen och ljuset i tältet.
Jag är mer än helnöjd.


Har studerat de ny typerna av liggunderlag (typ Exped) men har aldrig blivit vän med dem.



PS
Läste någonstans att man behöver minst 1 cm liggunderlag för varje decennium man levt.
Stämmer bra för mig som i år blir 45. Ha-ha!
DS
 
40th anniversery

Jag köpte ett på jul rean här i Sverige, har inte hunnit testat det värst mycket.
Jag sover nästan alltid på sidan och tycker komforten är god! Modellen large som jag har är bred över axlarna så inga kroppsdelar hamnar utanför, även om jag ligger på rygg.
Undersidan har något gummiaktigt matrial som gör att liggunderlaget ligger still. Sen som tidigare sa så är färgen stört skön i mörkret.

Matthias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
Joakim.e Pump Thermarest Neoair Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
Nennaa Thermarest Neoair men vilket typ ? Bo och sova 13
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
Göran_ Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag Bo och sova 6
Helosun R-värde på thermarest (originalet..) Bo och sova 6
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Ringnes Rep.kitt till Thermarest Bo och sova 10
PepsAdventures Hitta pyspunka på Thermarest...!? Bo och sova 8
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
Henkes Thermarest Luxury Cots Bo och sova 9
Glännman Exped vs Thermarest Bo och sova 13
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Christoffer Hedman Kvinnoanpassade sovsäckar/thermarest Bo och sova 7
fremag Dubbelvikt thermarest?? Bo och sova 1
Jote Vika Thermarest liggunderlag Bo och sova 5
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
graesen thermarest vs helsport Bo och sova 0
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
Fif Thermarest på vintern Bo och sova 11
danielnorgren Trasigt Thermarest Bo och sova 1
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
greenjuice Kombinera thermarest & vanligt liggunderlag Bo och sova 1
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Inköp av Thermarest Bo och sova 16
jmlove Thermarest läcker Bo och sova 1
jamo Modifiera ett Thermarest? Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
Robert D Thermarest liggunderlag ? Bo och sova 16
salgo60 Thermarest Ultimate 25 Bo och sova 0
BengtC Halkigt Thermarest Bo och sova 9
mblund vaude liggunderlag vs thermarest? Bo och sova 0
graylingman Thermarest för vinterbruk?? Bo och sova 5
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
Thermarest Bo och sova 1
thermarest på vintern Bo och sova 5
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4

Liknande trådar