Jämförelse
Utan att gå in för djupt i orsakerna, så är det ett faktum att jag äger både ett Camplite och ett Camprest. Jag har därför haft tillfälle att jämföra båda dessa liggunderlag.
Skillnaden består, som tidigare nämnts, i skummet. Camplite har "litefoam" som är perforerat av en massa hål för att bli lättare. Det innebär att kärnan i det i stort sett ser ut som ett "skumnät", medans Camprest har en hel skumkärna. Camplite är också 1 cm tunnare, vilket ytterligare minskar vikten.
Den praktiska skillnaden blir att Camplite isolerar lite sämre, samt att det blåser upp sig sämre. "Nätskummet" har inte samma kraft att expandera som en hel skumkärna. Det ger också lite mindre komfort i och med att det är tunnare.
Jag tycker att Camplite är att föredra i de flesta situationer. Mitt omdöme kan läsas i min recension på:
Vikten av ett Camprest är lite avskräckande, men jag tycker att det har sitt berättigande när man slipper bära det. Jag använder mitt t ex vid havspaddling då jag ofta sover på klipphällar, eller om man sover över på golvet hon någon som saknar extramadrass. Den extra centimetern i tjocklek ger faktiskt lite mer komfort.
En liten varningsflagga kanske man skall hissa för Litefoam: Jag har använt mitt Camplite ganska flitigt både vinter och sommar i tre år nu, och skumkärnan har blivit betydligt mjukare. Det blåser inte upp sig själv alls lika bra som ett nytt. Det är väl ingen katastrof att man får blåsa lite mer i det, men vad händer om skummet kollapsar helt?
Peter