Gick i stort sett hela leden april-maj 2011. Rekommenderas varmt! Mycket trevlig och varierande vandring, vissa partier går utmed havet och andra i skogar bland bergen. Man kommer det lantliga Turkiet mycket nära. God mat! Antika ruiner utströdda här och var. Att emellanåt kunna ta ett dopp i medelhavet är mycket trevligt. Fina och trevliga orter att spendera eventuella vilodagar i. Kan särskilt rekommendera staden Kas.
Att tänka på är att leden under vissa partier inte är så väl markerad, så man får vara beredd på att det kan bli lite äventyrligt ibland med kortare extraturer i olika riktningar. Underlaget är oftast mycket stenigt och ojämnt - jag hade inte klarat mig utan kängor med bra ankelstöd. Vi hade tält med oss men det går oftast att hitta tak över huvudet. Själva vandringen är fysiskt mer påfrestande än man kan tro - det är mer eller mindre ständigt kuperat och man man måste koncentrera sig på var man sätter fötterna. Personligen tycker jag att det var mer utmattande än de vandringar jag gjort i Nepal (Annapurna, Manaslu + Tsum valley). Kanske delvis kan förklaras av att jag under denna vandring hade för tung packning (25 kg).
Angående årstid: jag är glad att jag gick vandringen i april-maj och inte vintertid. Vädret var i stort sett perfekt, möjligtvis en aning för varmt framåt slutet av maj. Mycket vacker vårgrönska som förhöjde upplevelsen. Havet aningen kallt men fullt möjligt att bada. Att gå vintertid är naturligtvis möjligt, men de flesta föredrar nog våren eller hösten. Man får nog vara beredd på att det kan vara en del snö på de högsta partierna. Regnkläder lär behövas.