The end of Alagna.

Tjenna alla.
Planerade att dra till Alagna i morgon. Djävligt laddad med hela ryggan full av sonder, tranceivers, rep, stegjärn, massor av god info, från Utsidans medlemmar, mm. Guide som väntar på plats. Pistkarta redan i fickan.
I går kväll damp det ner ett litet ”gulligt” och ursäktande brev från ”Sportresor” att De tyvärr ej kunde ta mig till Alagna, då liften ej längre fungerade. Fick i stället en resa till Campuloc. ”Juste” tänkte jag och kollade på http://www.Snowchoice.com O cm, i byn, 30 cm på toppen, 10% av liftsystemet öppet. Dock 34 restauranger att tillgå. OK! Åka restaurang och ej offpist? Tänkte byta ut lavinsonden till en tändsticka och transivern till ett rött snöre om foten. Borde räcka i 30 cm djup preparerad pist.
Efter en del palavrer och hot om Sofia Hoogs mm, blev jag dock omplacerad till Verbier.
Acceptabelt! Tack Tommy Westin på Fritidsresor som förstod mina synpunkter.
Det är väl detta Beppe Wolgers kallar ”livets små alldagliga händelser” Men som Shakespear säger. ”Det kunde vara värre. Det kunde ju ha regnat”.
Slut på alla aforismer nu och ha det bra alla.
PS. Om det finns någon som vet något i Verbier jag bör undvika eller leta efter så var hygglig och tala om det för mig på http://www.terrylundell@hotmail.com
Lavinfaran.

Hej Terrymannen!

Ja, inte ser läget så ljust ut i Alperna inte. Ett gammalt rövarband nyss hemkommna från Chamonix berättade i förrgår hårresande historier om snöbrist under de 2 senaste veckorna. Tråkigt att vädret skall få förstöra ett så bra upplägg.

Men gråt inte för det: Verbier är faktiskt en riktig höjdare så om du förutom förflyttning kan tjata till dig lite mer kompensation har du gjort ett BRA byte.

Stan är ganska liten (men jämfört med Alanga är ju det mesta stort) men nästan löjligt dyr. Att smälta in i byn blir svårt om man saknar minkpäls eller Decenteställ. Och tur är väl det, för vem vill smälta in i jetsetet om man inte måste. Fördelen med prisläget är ju att det håller en del ivriga bummare borta vilket gör att lösnön får ligga lite längre än på vissa andra ställen.

Det jag uppskattade bäst med Verbier var nog de helt underbara liftsystemet som SNABBT tar dig upp till högre höjd. Dubbla (!) liftar på de mest utsatta områderna gör att liftköer lär vara sällsynta. Åkhöjden och ytan gör att man har MASSOR att upptäcka och för två veckor räcker stället verkligen till.

I byn finns massor av trevliga sportaffärer (en telisaffär drivs av en svensktalade?) och en Tierrabutik med brett sortiment.

Tur att du slapp Champoluc med lite snö, stället är ju tråkigare än Bollenkollen :)

Vi fick ett likadant brev!

Samma grej för oss, resan inställd.

Champoluc!!! Haha, vad är det för en riktig skidåkare?
Vi valde att ta pengarna tillbaka och byta arrangör.
Nu åker vi till Zermatt istället.

Men som Brännlund säger: "Det har blivit dyrt här i schweiz".

Jag som plockat fram den gamla italienskaboken som jag hade i plugget och läst in mig på verben.

Alagna får bli ett annat år.

SNÖ!

Jag har några kompisar som är i Verbier nu. Det är inte alls mycket snö där. Det är helt omöjligt att åka off piste och det ligger stenar i backen. Fast vädret är tydligen toppen!
Ledsen att behöva komma med tråkiga nyheter men så är det iaf.
Jag skall nog själv ner dit nästa vecka:) Jag hoppas att det kommer att snöa under denna veckan så det blir bra tills jag kommer ner :)
Andreas

Nån snö alls i alperna?

Finns det snö nånstans överhuvudtaget i alperna?

Det är ju samma visa man får höra överallt i alperna. Dåligt med snö och noll offpist.

Verbier

Tjeena alla. Tack for alla tipps. Tyvar ar snotillgangen har 0. Absolut ingen mojlighet till off-pist. Sten over allt. Sabbade mina alpinskidor i gar pa sten i backen pisten. Omslipning 200kr. Allt ar lojligt dyrt.
Stamningen ar urusel. Bara Jet-Settare som aldrig sett sno forut. Aven reseguiderna ar sura och har inte det minsta humm om nagot vardens ting. Maste ta ett snack med Sportresor nar jag kommer hem.
Dessutom. Kan Ni tanka Er att jag tillhor en av det basta pa alpinskidor i backen. Dessutom den enda pa telisar. Kunde lika garna aka Amazontak. Skulle vacka mindre uppstandelsae.
OK. Slut pa klagan. Det kunde ju vara varre. Det kunde ju regna.
PS Buda VI hores nar jag kommer hem. Har ideer,
Lavinfaran

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir It´s the hands baby! Telemark 2
PAA Boende Alagna Telemark 0
ClimbingCharlie Alagna, säsong? Telemark 3
sjö_örret Mer Alagna Telemark 1
lavinfaran Alagna? Söker info Telemark 18
pernordell Alagna Telemark 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg