Teusajaure - Vakotavare

Jag planerar en tur Ritsem - Sitas - Hukejaure - Singi - Kaitum -Teusa - Vaktotavare sista veckan i april med avslut ca 2 maj i V-vare. Någon som har erfarenhet av sista etappen, från Tesua till V-vare, dels om det brukar vara mycket vatten på Teusa och hur leden är över fjället.
Tror att den andra möjligheten, alltså ned mot Satis och Vietas kan vara besvärlig med mycket barmark den tiden. det alternativet är dessutom mer än dubbelt så lång.

Jag själv har inte gått där vid denna tid på året, men jag har fått rapporter från de som gjort det. Runt månadsskiftet april/maj 2006 såg det tex ut så här i backen upp från vakkotavare, och över teusajaure var det "1km fotbad" (ca 15cm vatten på isen). Enligt rapport var det också genomslag hela vägen mellan vakkotavare och teusa, men så hade det också varit blidväder ett bra tag (och ingen nattfrost) och ingen skotertrafik som hade packat snön på ett tag heller.

Bilagor

• Löst före1.jpg
    Löst före1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 588
  • fotbad.jpg
    fotbad.jpg
    23.7 KB · Visningar: 563
Aj aj...

det är ju precis detta man fruktar mest, både vatten och totalt genomslag kan ju knäcka den bäste och drar man dessutom pulka så..
Får nog planera in en reservrutt......

Jag gick över vakkotavaara 2-maj för två år sedan och då hade det frusit på igen, hade jag gått över 3-4 dagar före så hade det varit tyngre. Teusa kan vara rejält med vatten och nedfarten mot Vakkotavaara är det troligtvis en del barfläckar. Men som sagt, det är som att kasta tärning. Är det en kall period där så har du rena salsgolvet över Teusa och är det varmgrader är det bara att ta på grodmansdräkten ;)

Som kuriosa kan jag nämna att jag gick Vakkotavaara - Autajaure -Ritsem ett år 10 maj och det var kanon före, bestämde att jag skulle göra om turen helgen efter fast omvänt Ritsem-Autajure-Vakkotavaara, då var det bara att vända vid Autajaure eftersom det var rejält med vatten hela sjön...
Över kommer du frågan är blir du blöt eller inte.....

Gick sträckan Tessajaure-Vakkotavare med pulka igår och det var gott om lössnö efter förrgårdagens blåsigheter. Mot slutet ned mot Vakkotavare så var det kanske lite jobbigt med hål i snön efter tidigare gångare som doldes av nysnön. Det fanns inga problem med vatten på isen eller ont om snö. Det var ett härligt utförsåk efter att man kommit över uppförslutet i ny pudersnö. Sista 500 meter är ganska jobbiga att gå med pulka pga lutningen.

Saker kan dock ändras snabbt med blidväder.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg