Hej Jürgen!
Tack för allt arbete du lagt ner på att göra en både snygg och intressant hemsida om långfärdscykling!
Jag fick min första MTB -87 och det har blivit några turer varje år sedan dess. Är just hemkommen från en fem månaders tur från Singapore till Hong Kong. Tyvärr satte SARS-viruset och en borttappad cykel(!) stop för min resa i Yunnan-provinsen.
Om man söker en cykel för lättare touring sommartid när förhållandena är idealiska och packningen liten så kan man i praktiken cykla på vad som helst. Om man dessutom tycker om att cykla i skogen så är en MTB då det lämpligaste. Men med risk att låta insnöad och upprepa det jag skrivit tidigare här i forumet, så är MTB-ramen inte alls särskilt lämpad för långfärdscykling där man har tänkt att klara sig en vecka eller mer i vildmarken långt borta ifrån i-värdens infrastruktur! Konstigt kan man tycka då så många äventyrare cyklat jorden runt flera gånger om...
Orsakerna är dock flera:
-Geometrin! De flesta är förberedda för stig körning samt tävling med för långt och i längden obekvämt överrör. Den höga markfrigången ger sämre balans och med packning förstärkes detta ytterligare.
-Tunna rör! Tjockleken på rören i både stål och aluminium ramarna är ej avpassade för att ge lång livslängd på en MTB-ram som används för touring. Dessutom gör den tunna godstjockleken parat med det utdragna över och underröret, i vissa situationer, att cyckeln wobblar i höga farter utför. Detta är både trafikfarligt men kanske främst obehagligt när trafiken är tät och bergskanterna nära inpå…!
-Bakgaffeln! Gör det svårt att få väskorna tillräckligt långt bak så att de inte tar i hälarna när man trampar. Lyckas man med det första så hamnar vikten på packningen bakom centrum på navet vilket bidrar till det vingliga och trafikfarliga uppförandet vid utförsåkning. Tillsammans med en brantare gaffevinkel ger den kort hjulbas, som och en stötigare och mer obekväm färd. Detta upträdande bidrar till det sämre uppförandet vid högre farter.
-Tillgången! Om du nu trots allt hittar en ram gjord i, det allt mera sällsynta men tveklöst bästa materialet Crom-Molybeden legerat stål, så är avsaknad av nödvändiga fästen för touringspecifik utrustning såsom: fram och bakpakethållare, skärmar, tre flaskhållare, pump, lampa och dynamo mm ett stort problem.
Därför dök det upp några små tillverkare som sedan början av –90talet säljer ramar gjorda för 26 tums men med touringspecifik geometri. Dessa var till för några år sedan svåra och kostsamma att få tag på. Men nu har dock produktionen spritt sig och snart sagt varje större märke i Tyskland, England och Beneluxländerna, har nu en eller flera i sitt sortiment! Dessa ramar är det optimala för långfärdcykling med campingutrustning, mat, vatten mm som man behöver för mer än 4-5 dagar. De finns ännu ej vad jag vet i Sverige att få tag på men är mer och mer vanliga bland långfärdscyklister man möter från dessa länder.
Fördelen med en touringcykel med 26" hjul är flera:
-Tillgången på däck av olika typer och kvalliter! Inte bara här hemma utan även i mindre utvecklade delar av värden(Afrika, Sydost Asien, China) där det är väldigt intressant att resa på cykel!
-Tåligare komponenter! MTB cyklarnas intåg har gett en ny standard och dessa komponenter passar oftast.
-Tillgången på reservdelar för MTB! Bra då man kan finna reservdelar och däck överallt. Man har även möjlighet att flytta över delar mellan en MTB och denna typen av ram.
-Komfort! Luftpelaren mellan underlaget, som ofta inte är så jämn, och fälg är högre än på de 28/700c däck man kan få plats med på traditionella touringramar typ Dawe Galaxy.
-Starkare och större sortiment av fälgar!
-Något kompaktare och lättare ram! Bra vid transport.
-En cykel som är bra på fler saker! Klarar med smala 1,5" däck landsväg lika bra som tex. en Galaxy, men som med 1,75-1,9" touring eller tom MTB-däck klarar de sämsta körbara underlagen.
Vänliga hälsningar!
Peter T
Ps: Försök att få tag på den engelska tidningen Cycling+(C+). De har ofta tester av touringcyklar. De hade en förra hösten där Roberts, Thorn och några till var med. Kan scanna och skicka artikeln till dig om du vill.
Om man saknar lödda fästen på ramen så kan man improvisera genom att använda breda slangklämmor av bra kvallite´. Jag borrade ett hål genom plåten(på en plats så att spännskruven, när slangklämman är åtdragen, hamnar i ett bra läge) och satte innanför den en skruv eller mutter att fästa pakethållare, flaskor mm. Man får dock vara försiktig när man drar åt slangklämman. Det är lätt att buckla de tunna rören på ramen. Tag gärna lite gaffatejp, eller en bit av en innerslang för att skydda lacken. Det är sedan viktigt att under resans gång kontrollera så att den inte kommer på glid!
Här är länkar till några av de allt fler i utlandet förkommande touringcyklar av den typ jag tycker är bäst för tungt lastad långfärdscykling mm:
Kompletta och prismässigt mer konkurrenskraftiga modeller:
-Dawe Sardar. Två modeller (Hör med LO-cykel som du gjort hemsidan åt, vet ja!):
http://www.dawescycles.com/Bikes/sardar.htm
-Orbit Discovery. Flertal modeller:
http://www.orbit-cycles.co.uk/index.shtml
eller:
http://www.gearshift.co.uk/acatalog/Discovery.html
-Avon Valey Cyclery med märket Caribou Cycles:
http://www.bikeshop.uk.com/caribou.htm
-Thorn, flera modeller dock dyra:
http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp
-Villiger, tre modeller var av en fulldämpad:
http://www.fahrrad-gruber.de/trek/vill04.htm
eller
http://www.villigerbikes.ch/default.htm
-Wanderer Fahrräder model vier med fyra utrustnings alternativ:
http://wanderer-fahrraeder.de/w_vier.cfm#
eller:
http://wanderer-fahrraeder.de/pdf/w4.pdf
KTM Viaggio:
http://62.99.143.236/page.asp?iPage=347&iPageBack=114
eller:
http://62.99.143.236/default.asp
-Koga-Miata flera modeller:
http://www.koga.com/uk/index.asp
Kettler, Alpha och Mountain Star:
http://www.kettler.net/
-Gudereit Fahrräder, Trekkingline RC:
http://www.gudereit.de/index.html
-VSF fahrrad manufaktur har en model med två utrustnings alternativ, T400 och T400 Rholoff:
http://www.fahrradmanufaktur.de/
-Vaterland herr och dam, model 21-Gang Shimano:
http://www.vaterland.de/cgi-bin/web...UE78D69&table=product&group=0000000005&PAGE=1
-REI, Novara Safari:
http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47601530&parent_category_rn=4500921
-Maxcycles flera fulldämpade bla. Avalon Superlite 26" 27gang:
http://www.maxcycles.net/Unternehmen/Raeder2003/rad2/rad02.html
-Riese & Muller tillverkar fulldämpade modeller med två utrustnings alternativ: Delite Black samt Grey:
http://www.r-m.de/english/1_katalog/delite/index2.html
Fabrikanter som erbjuder måttanpassade 26" ramar och/eller kompletta touringcyklar:
Bruce Gordon, BLT-X och Rock n´Road Tour-Ex:
http://www.bgcycles.com/
-Robert Beckman Design, SakkitExpedition26":
http://www.coinet.com/~beckman/bikeframes.html
-Magmaa, Multibike:
http://www.magmaa.com/indexsve.html
-Germans, Travel Acid i två modeller:
http://www.germans-cycles.de/produkte/trav/t_ausw.html
-Globetrotter har två modeller av märket Hardo Wanger:
http://www.globetrotter.de/de/shop/rubrik.php?&k_id=0303
-M-enginering, två modeller:
http://www.m-gineering.nl/randog.htm
-Dave Lloyd:
http://www.lloyd-bikesport.demon.co.uk/
-M.Steel Cycles med märkena Dave Yates och Joe Waught:
http://www.msteelcycles.co.uk/
Test:
http://www.msteelcycles.co.uk/0001cw.htm
-Roberts Cycles:
http://www.robertscycles.com/
Test:
http://www.myra-simon.com/bike/roberts.html
-Lonngstaff cycles:
http://www.longstaffcycles.co.uk/
-Bob Jackson, Worldtour 531:
http://www.bobjacksoncycles.co.uk/product_info.php?cPath=28&products_id=43
-Paul Donohue:
http://www.framebuilder.co.uk/
-Mercian Cycles, Compact:
http://www.btinternet.com/~merciancycleslimited/
-Fort frames:
http://www.fortframes.cz/
-Rivendell Atlantis:
http://www.rivbike.com/html/bikes_atlantisframes.html
-Avanghon:
http://www.avaghon.nl/Nieuws.htm#RVS en Dames
Test:
http://www.avaghon.nl/AvaghonTest.htm
-Avron, Tour de Fence:
http://www.garlic.com/steve/a_arv_r1.htm
-Bilkeny, Softride touring:
http://www.garlic.com/steve/a_bil_r3.htm
-Sycip:
http://www.sycip.com/
”Food for thought”:
-Bikebuddy, flaskhållare för större flaskor:
http://www.bikebuddy.co.uk/
-S & S Mashine cuplings för delbara ramar:
http://www.sandsmachine.com/
http://briandesousa.com/bicycling/tech/convpack.htm
-Rholoff Speedhub:
http://www.rohloff.de/english/
Test:
http://tandem-fahren.de/Mitglieder/Christoph_Timm/SpeedhubFAQ.html
-En mycket fin hoj byggd av Sycip med både S&S delbar ram samt Rholoff växelnav:
http://www.garlic.com/steve/a_syc_r2.htm
Tack för allt arbete du lagt ner på att göra en både snygg och intressant hemsida om långfärdscykling!
Jag fick min första MTB -87 och det har blivit några turer varje år sedan dess. Är just hemkommen från en fem månaders tur från Singapore till Hong Kong. Tyvärr satte SARS-viruset och en borttappad cykel(!) stop för min resa i Yunnan-provinsen.
Om man söker en cykel för lättare touring sommartid när förhållandena är idealiska och packningen liten så kan man i praktiken cykla på vad som helst. Om man dessutom tycker om att cykla i skogen så är en MTB då det lämpligaste. Men med risk att låta insnöad och upprepa det jag skrivit tidigare här i forumet, så är MTB-ramen inte alls särskilt lämpad för långfärdscykling där man har tänkt att klara sig en vecka eller mer i vildmarken långt borta ifrån i-värdens infrastruktur! Konstigt kan man tycka då så många äventyrare cyklat jorden runt flera gånger om...
Orsakerna är dock flera:
-Geometrin! De flesta är förberedda för stig körning samt tävling med för långt och i längden obekvämt överrör. Den höga markfrigången ger sämre balans och med packning förstärkes detta ytterligare.
-Tunna rör! Tjockleken på rören i både stål och aluminium ramarna är ej avpassade för att ge lång livslängd på en MTB-ram som används för touring. Dessutom gör den tunna godstjockleken parat med det utdragna över och underröret, i vissa situationer, att cyckeln wobblar i höga farter utför. Detta är både trafikfarligt men kanske främst obehagligt när trafiken är tät och bergskanterna nära inpå…!
-Bakgaffeln! Gör det svårt att få väskorna tillräckligt långt bak så att de inte tar i hälarna när man trampar. Lyckas man med det första så hamnar vikten på packningen bakom centrum på navet vilket bidrar till det vingliga och trafikfarliga uppförandet vid utförsåkning. Tillsammans med en brantare gaffevinkel ger den kort hjulbas, som och en stötigare och mer obekväm färd. Detta upträdande bidrar till det sämre uppförandet vid högre farter.
-Tillgången! Om du nu trots allt hittar en ram gjord i, det allt mera sällsynta men tveklöst bästa materialet Crom-Molybeden legerat stål, så är avsaknad av nödvändiga fästen för touringspecifik utrustning såsom: fram och bakpakethållare, skärmar, tre flaskhållare, pump, lampa och dynamo mm ett stort problem.
Därför dök det upp några små tillverkare som sedan början av –90talet säljer ramar gjorda för 26 tums men med touringspecifik geometri. Dessa var till för några år sedan svåra och kostsamma att få tag på. Men nu har dock produktionen spritt sig och snart sagt varje större märke i Tyskland, England och Beneluxländerna, har nu en eller flera i sitt sortiment! Dessa ramar är det optimala för långfärdcykling med campingutrustning, mat, vatten mm som man behöver för mer än 4-5 dagar. De finns ännu ej vad jag vet i Sverige att få tag på men är mer och mer vanliga bland långfärdscyklister man möter från dessa länder.
Fördelen med en touringcykel med 26" hjul är flera:
-Tillgången på däck av olika typer och kvalliter! Inte bara här hemma utan även i mindre utvecklade delar av värden(Afrika, Sydost Asien, China) där det är väldigt intressant att resa på cykel!
-Tåligare komponenter! MTB cyklarnas intåg har gett en ny standard och dessa komponenter passar oftast.
-Tillgången på reservdelar för MTB! Bra då man kan finna reservdelar och däck överallt. Man har även möjlighet att flytta över delar mellan en MTB och denna typen av ram.
-Komfort! Luftpelaren mellan underlaget, som ofta inte är så jämn, och fälg är högre än på de 28/700c däck man kan få plats med på traditionella touringramar typ Dawe Galaxy.
-Starkare och större sortiment av fälgar!
-Något kompaktare och lättare ram! Bra vid transport.
-En cykel som är bra på fler saker! Klarar med smala 1,5" däck landsväg lika bra som tex. en Galaxy, men som med 1,75-1,9" touring eller tom MTB-däck klarar de sämsta körbara underlagen.
Vänliga hälsningar!
Peter T
Ps: Försök att få tag på den engelska tidningen Cycling+(C+). De har ofta tester av touringcyklar. De hade en förra hösten där Roberts, Thorn och några till var med. Kan scanna och skicka artikeln till dig om du vill.
Om man saknar lödda fästen på ramen så kan man improvisera genom att använda breda slangklämmor av bra kvallite´. Jag borrade ett hål genom plåten(på en plats så att spännskruven, när slangklämman är åtdragen, hamnar i ett bra läge) och satte innanför den en skruv eller mutter att fästa pakethållare, flaskor mm. Man får dock vara försiktig när man drar åt slangklämman. Det är lätt att buckla de tunna rören på ramen. Tag gärna lite gaffatejp, eller en bit av en innerslang för att skydda lacken. Det är sedan viktigt att under resans gång kontrollera så att den inte kommer på glid!
Här är länkar till några av de allt fler i utlandet förkommande touringcyklar av den typ jag tycker är bäst för tungt lastad långfärdscykling mm:
Kompletta och prismässigt mer konkurrenskraftiga modeller:
-Dawe Sardar. Två modeller (Hör med LO-cykel som du gjort hemsidan åt, vet ja!):
http://www.dawescycles.com/Bikes/sardar.htm
-Orbit Discovery. Flertal modeller:
http://www.orbit-cycles.co.uk/index.shtml
eller:
http://www.gearshift.co.uk/acatalog/Discovery.html
-Avon Valey Cyclery med märket Caribou Cycles:
http://www.bikeshop.uk.com/caribou.htm
-Thorn, flera modeller dock dyra:
http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp
-Villiger, tre modeller var av en fulldämpad:
http://www.fahrrad-gruber.de/trek/vill04.htm
eller
http://www.villigerbikes.ch/default.htm
-Wanderer Fahrräder model vier med fyra utrustnings alternativ:
http://wanderer-fahrraeder.de/w_vier.cfm#
eller:
http://wanderer-fahrraeder.de/pdf/w4.pdf
KTM Viaggio:
http://62.99.143.236/page.asp?iPage=347&iPageBack=114
eller:
http://62.99.143.236/default.asp
-Koga-Miata flera modeller:
http://www.koga.com/uk/index.asp
Kettler, Alpha och Mountain Star:
http://www.kettler.net/
-Gudereit Fahrräder, Trekkingline RC:
http://www.gudereit.de/index.html
-VSF fahrrad manufaktur har en model med två utrustnings alternativ, T400 och T400 Rholoff:
http://www.fahrradmanufaktur.de/
-Vaterland herr och dam, model 21-Gang Shimano:
http://www.vaterland.de/cgi-bin/web...UE78D69&table=product&group=0000000005&PAGE=1
-REI, Novara Safari:
http://www.rei.com/online/store/Pro...productId=47601530&parent_category_rn=4500921
-Maxcycles flera fulldämpade bla. Avalon Superlite 26" 27gang:
http://www.maxcycles.net/Unternehmen/Raeder2003/rad2/rad02.html
-Riese & Muller tillverkar fulldämpade modeller med två utrustnings alternativ: Delite Black samt Grey:
http://www.r-m.de/english/1_katalog/delite/index2.html
Fabrikanter som erbjuder måttanpassade 26" ramar och/eller kompletta touringcyklar:
Bruce Gordon, BLT-X och Rock n´Road Tour-Ex:
http://www.bgcycles.com/
-Robert Beckman Design, SakkitExpedition26":
http://www.coinet.com/~beckman/bikeframes.html
-Magmaa, Multibike:
http://www.magmaa.com/indexsve.html
-Germans, Travel Acid i två modeller:
http://www.germans-cycles.de/produkte/trav/t_ausw.html
-Globetrotter har två modeller av märket Hardo Wanger:
http://www.globetrotter.de/de/shop/rubrik.php?&k_id=0303
-M-enginering, två modeller:
http://www.m-gineering.nl/randog.htm
-Dave Lloyd:
http://www.lloyd-bikesport.demon.co.uk/
-M.Steel Cycles med märkena Dave Yates och Joe Waught:
http://www.msteelcycles.co.uk/
Test:
http://www.msteelcycles.co.uk/0001cw.htm
-Roberts Cycles:
http://www.robertscycles.com/
Test:
http://www.myra-simon.com/bike/roberts.html
-Lonngstaff cycles:
http://www.longstaffcycles.co.uk/
-Bob Jackson, Worldtour 531:
http://www.bobjacksoncycles.co.uk/product_info.php?cPath=28&products_id=43
-Paul Donohue:
http://www.framebuilder.co.uk/
-Mercian Cycles, Compact:
http://www.btinternet.com/~merciancycleslimited/
-Fort frames:
http://www.fortframes.cz/
-Rivendell Atlantis:
http://www.rivbike.com/html/bikes_atlantisframes.html
-Avanghon:
http://www.avaghon.nl/Nieuws.htm#RVS en Dames
Test:
http://www.avaghon.nl/AvaghonTest.htm
-Avron, Tour de Fence:
http://www.garlic.com/steve/a_arv_r1.htm
-Bilkeny, Softride touring:
http://www.garlic.com/steve/a_bil_r3.htm
-Sycip:
http://www.sycip.com/
”Food for thought”:
-Bikebuddy, flaskhållare för större flaskor:
http://www.bikebuddy.co.uk/
-S & S Mashine cuplings för delbara ramar:
http://www.sandsmachine.com/
http://briandesousa.com/bicycling/tech/convpack.htm
-Rholoff Speedhub:
http://www.rohloff.de/english/
Test:
http://tandem-fahren.de/Mitglieder/Christoph_Timm/SpeedhubFAQ.html
-En mycket fin hoj byggd av Sycip med både S&S delbar ram samt Rholoff växelnav:
http://www.garlic.com/steve/a_syc_r2.htm