Test av klättermaterial

Det fanns ju massor av läsvärt på denna länk. Tack.

Min personliga favorit är testet av america-ankare. Det gamla slitna höll mycket bättre! :)

Det fanns ju massor av läsvärt på denna länk. Tack.

Min personliga favorit är testet av america-ankare. Det gamla slitna höll mycket bättre! :)

Det kanske görs redan men det känns ju givet att man borde utnyttja principen för att göra starkare ankare från första början. Typ som karbiner som styr över tyngden närmare ryggen.

@magwo
Egentligen säger ju inte filmerna så mycket om krafterna som utrustningen klarar, utan man får ju mest bara se saker gå sönder. Missförstå mig inte - det är ju skitkul. Det får mig osökt att tänka på dessa filmer

http://www.youtube.com/watch?v=-7d9W_gwLmg

http://www.youtube.com/watch?v=Wthr_mtFoxY

Visst är detta något som är roligt utan att man vet varför riktigt?

Ja självklart. Jag tror att energi och kontroll (över energi) är sånt som av evolutionära anledningar attraherar och fascinerar den mänskliga hjärnan. Ju mer energi och kontroll desto "intressantare".

En annan sak.. har länge undrat vad enheten "Dan" är för något, som anges som brottstyrka ibland.. kom till slut på att det i själva verket är daN - dekaNewton (10^1).

Så det är alltså en enhet för att få en siffra som ligger närmare brottstyrkan för dödhängande vikt i kilogram. Tur att gravitationen på jorden råkar sammanfalla med SI-systemets viktenhet på det viset. Trist om G var 6.2 eller nåt.

Edit: Å andra sidan kanske gravitationen användes som referens i SI-systemet. :)

En annan sak.. har länge undrat vad enheten "Dan" är för något, som anges som brottstyrka ibland.. kom till slut på att det i själva verket är daN - dekaNewton (10^1).

Så det är alltså en enhet för att få en siffra som ligger närmare brottstyrkan för dödhängande vikt i kilogram. Tur att gravitationen på jorden råkar sammanfalla med SI-systemets viktenhet på det viset. Trist om G var 6.2 eller nåt.

Edit: Å andra sidan kanske gravitationen användes som referens i SI-systemet. :)

Att tyngdaccelerationen är ~10 (dvs 9,82..) m/s^2 får nog ses som en lycklig slump :) Sekunden kommer väl ursprungligen från jordens rotationstid, och rotationen saktar långsamt ner så om man återuppfinner sekunden om 500 miljoner år så får man ett högre värde på tyngdaccelerationen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg